Nyförvärv av Johan Egerkrans illustrationer till Mio, min Mio – Göteborgs konstmuseum
Omslagsbilden till Mio, min Mio av Johan Egerkrans.

Från nordisk mytologi till populärkulturella ikoner. Konstnären Johan Egerkrans har utforskat många klassiska berättelser med sitt unika bildspråk och skapat illustrationer som är lika skrämmande som de är fängslande. Nu har originalverken till Mio, min Mio donerats till samlingen på Göteborgs konstmuseum och ett urval visas för närvarande på museet.

Johan Egerkrans illustrationer till Astrid Lindgrens bok Mio, min Mio är på en och samma gång samtida och kopplade till konsthistorien. Med inspiration från konstnärer och illustratörer inom konsten såsom John Bauer, Albrecht Dürer och Eyvind Earl (illustratör till Disneys Törnrosa) och populärkulturella gestalter som Dracula, Darth Vader och Sauron (Sagan om ringen) har Egerkrans skapat en bildvärld som är helt annorlunda än Ilon Wiklands gestalter i 1954 års utgåva.

Med utgångspunkt i teckning och en vidare digital bearbetning i lager på lager framstår en mer stiliserad stil som kombinerar en modern bildvärld av fantasy med sirlig Art Nouveau och det lite hårdare uttrycket i 1950-talets illustrationskonst.

Presentation av verken

Ett urval av Johan Egerkrans stämningsfulla illustrationer till Mio Min Mio visas för närvarande i montern för konst på papper på våning 5. Verken visas till och med 31 augusti 2022.

Vi pratade med Johan Egerkrans i samband med donationen av originalverken till Mio, min Mio. Läs artikeln här.