Högupplösta bilder från Göteborgs museer – Göteborgs konstmuseum

Göteborgs museer släpper nu drygt 2021 högupplösta bilder för fri användning på Wikimedia Commons. Göteborgs konstmuseum har laddat upp 500 bilder på verk från olika epoker.

Vad sägs om högupplösta bilder på verk av konstnärer som Anders Zorn, Ester Almqvist, Edward Munch, Hanna Pauli och John Bauer? Nu är 500 bilder av verk från museets samling fritt tillgängliga för alla på Wikimedia Commons. Bland annat har fler än hälften av verken från den Fürstenbergska samlingen gjorts tillgängliga. Vår förhoppning är att det skapar bra förutsättningar för skolelever, forskare och en intresserad allmänhet att använda kulturarvet som museet förvaltar – både nationellt och internationellt.

Ett gemensamt projekt
Under 2021 har museerna i Göteborgs Stad – Göteborgs konstmuseum, Röhsska museet, Sjöfartsmuseet Akvariet och Göteborgs stadsmuseum – inventerat bilder med så kallad utslocknad upphovsrätt som nu publiceras på Wikimedia Commons genom projektet ”2021 bilder år 2021”.

Museerna i Göteborgs Stad har arbetat nära Wikimedia Sverige, som bistått med kunskap och verktyg för massuppladdning av bilder. Syftet har varit att personal på museerna ska lära sig systemen för vidare uppladdning av bilder med fri användning som en löpande del av verksamheten.

Licensiering av bilderna
Bilderna är licensierade med Creative Commons BY 4.0 alternativt Public Domain när det är möjligt. CC BY 4.0 innebär att användaren har möjlighet att använda, dela och bearbeta bilden men behöver ge ett erkännande till upphovspersonen/institutionen.

Du hittar bilderna från Göteborgs konstmuseum här

Samtliga uppladdade bilder från Göteborgs museer finns här

Toppbild: Helmer Osslund, Höstafton, Nordingrå, 1924, Göteborgs konstmuseum
Bild föregående sida: Anders Zorn, Natteffekt, 1895, Göteborgs konstmuseum