Malin Borin, konservator vid Göteborgs konstmuseum, berättar om det konservatoriska analysarbetet och den viktiga upptäckten och orsaken till den unika välbevarade koloriten i museets målning, Olivskog Saint-Rémy av Vincent van Gogh.
Tack vare internationell samverkan så kunde Olivskog Saint-Rémy undersökas med ett flertal analystekniker. Här kan du se några av teknikerna som använts och hur de har hjälpte oss att förstå Vincent van Gogh arbetsmetoder och vilka material han använde.
Röntgen
Röntgenstrålar skickas genom målningen, och täta material som hindrar strålarna att nå röntgenfilmen framstår som vita på bilden och gör att den inre strukturen blir synlig.
I närbild syns trådarna i duken och hur de är vävda. Vissa trådar är tjockare än andra och det finns ojämnheter efter målardukens tillverkning.
Genom att låta en dator läsa av trådarna i målardukarna i röntgenbilder från hela serien olivskogar, så har forskare kunnat placeras ut verken i den ordning som Vincent van Gogh skar ut dem ur en viss rulle linneduk (Johnson, 2020).
SEM-EDS (Svepelektronmikroskopi med energidispersiv röntgenanalys)
SEM-EDS är en teknik för att kunna titta på material med mycket hög förstoring och för att kunna göra kemisk analys på olika delar i strukturen. Analystekniken har bidragit till att identifiera pigmenten i Vincent van Goghs färger.
Pigmentens kemiska sammansättning och kristallstruktur i fångade på bild.
µXRF (Röntgenfluorescens)
Med röntgenfluorescens görs grundämnesanalys genom att en röntgenstråle skickas mot färgskiktet och gör så att vissa grundämnen fluorescerar.
Energivärdena fångas upp av en detektor och i datorn går det sedan att utläsa vilka grundämnen som finns i en viss punkt. Utifrån det görs en bedömning av vilka pigment som finns i färgen.
Mikroskopering
Mycket små materialprover från färgskiktet gjöts in och slipades till tvärsnitt av färgskikten. Under mikroskop i hög förstoring avslöjas mikrostrukturer såsom till exempel pigmentkornens form och färg.
Forskare Kathrin Hinrichs Degerblad på Riksantikvarieämbetet ser i mikroskop hur blekning har orsakat färgförändringar på ytan, och hur den lila originalfärgen är bevarad längre ner i färgskiktet.
Ett tvärsnitt från målningens himmelsparti. Till höger, i större förstoring, ser vi gröna partiklar från ett pigment som heter Viridian och som visade sig vara det pigment som ger himlen sin bottenton.
UPLC- HRMS (Ultra-high Performance Liquid Chromatography – High Resolution Mass Spectrometry)
Vätskekromatografi är en separationsmetod för kemiska föreningar som i studien har använts för att påvisa molekylstrukturen hos de färgämnen som inte gått att identifiera med µXRF eller SEM-EDS.
UPLC-HRMS apparaturen vid nederländska kulturarvslaboratoriet i Amsterdam. Ovan till höger ser vi ett referensprov som färgämnen från målningen jämförs med i kromatografen.
En viktig upptäckt som gjordes genom UPLC- HRMS var att det röda organiska pigment som Vincent van Gogh har använt i Olivskog Saint-Rémy innehåller det relativt stabila färgämnet alizarin. Detta är en del av orsaken till den välbevarade koloriten i målningen.
Multispektral reflektografi (VIS-NIR)
Multispektralskannern delar upp ljus som reflekteras från målningen i 32 olika våglängder inom ljusets spektra, och då kommer pigmenten i färgerna att antingen synas eller bli osynliga i de olika bilderna.
Multispektralutrustningen skannar av ytan på Olivskog. Saint-Rémy.
Bilden till höger är en digital montering av de svartvita bilderna från skannern, där varje våglängd sedan har försetts med en färg. Detta kallas ”false colour” och gör att vi kan följa utbredningen av ett visst pigment över målningens yta även om det bara med säkerhet har identifierats i en mikroskopisk punkt.
Malin Borin, konservator vid Göteborgs konstmuseum
Referenser tekniska analyser
Analytisk fotografering, inklusive röntgen, av Magnus Mårtensson (2019) Riksantikvarieämbetets kulturarvslaboratorium, Visby
Digitaliserad trådräkning av Johnson, Don H. (2020) TCR 2019-139, van Gogh’s “Olive” Paintings: Thread Count Results
Multispektral analys av Marco Raffaelli and Alice Dal Fovo (2019) National Institute of Optics – National Research Council (CNR-INO), Florence
Optisk mikroskopiering (OM) av Kathrin Hinrichs Degerblad (2019) Riksantikvarieämbetets kulturarvslaboratorium, Visby
Röntgenfluorescens (µXRF) och mikroskopiering (OM och SEM-EDS) av Tom Sandström (2019) Riksantikvarieämbetets kulturarvslaboratorium, Visby
Vätskekromatografi (UPLC-HMRS). svepelektronmikroskopiering (SEM-EDX) och Optisk mikroskopiering (OM) av Muriel Geldof och Sanne Berbers (2020). Van Gogh Olive Grove (F586), Göteborgs Konstmuseum, Göteborg. Investigation of the composition of ground and paint layers, with a focus on the organic red pigments. RCE Research Report No. 2019-139. Ministry of OCW, Cultural Heritage Agency of the Netherlands, Cultural Heritage Laboratory, Amsterdam.