Levande skildringar av en växande stad – Göteborgs konstmuseum

Göteborgskoloristerna skildrade stadens puls och utveckling med intensiva kulörer.

Göteborgskoloristerna utgick från direkta synintryck eller minnesbilder. De stimulerades i mötet med den omgivande verkligheten och sökte sig gärna till inspirerande miljöer och landskap. I deras måleri möter man också levande skildringar av staden Göteborg, som Åke Göranssons utsikter från lägenheten i Landala, Ivan Ivarsons vyer från sina olika ateljéer vid Järntorget och Packhusplatsen, Olle Pettersons bilder av Kapellplatsen och Ragnar Sandbergs skildringar av kaféer och folkliv kring Lilla Bommen. Hamnen stimulerade också konstnärernas fantasi som lockande flyktväg till främmande länder.

Sandberg är den som mest skarpsinnigt och i störst omfattning skildrat folklivet och stadens puls. Flanörerna på Allégatan, arbetare som sveper öl på ett kafé, och den blå bussen som lyser mot den grå omgivningen vid Drottningtorget. Göteborgskoloristerna drev upp färgen till intensiva kulörer men de kunde också, som Sandberg, beräkna färgfältens effekt genom att kontrastera dem mot dämpade grå eller svarta toner.

Ragnar Sandberg (1902 – 1972), Blå buss, 1940, Göteborgs konstmuseum. Foto: Hossein Sehatlou, © Ragnar Sandberg/Bildupphovsrätt Sverige 2023.

Motivet hade sin upprinnelse i en synupplevelse en vårvinterdag när Sandberg fick syn på en blå buss. Färgen lyste mot den grå omgivningen och snömodden. Upprymd av synen sprang Sandberg in i närmaste färgaffär och köpte en burk ripolinfärg, avsedd för emalj, i bussens nyans. Under flera veckor arbetade han sedan med målningen innan han målade den blå accenten på bussen.

En snabbt växande stad

Samtidigt som göteborgskoloristerna utvecklades under 1920- och 1930-talen var Göteborg en snabbt växande stad med hamnen som nav. Konstskolan Valand var den självklara mötesplatsen för konstnärerna men även Slöjdföreningens skola. Här fanns ett rikt konsert- och teaterliv, flera bibliotek och ett flertal tidningar som bevakade konstlivet, även om det ännu var i sin linda. Konsthallen Göteborg och Göteborgs konstmuseum hade öppnat efter Jubileumsutställningen 1923 och flera gallerier startade. För att visa sin egen konst var konstnärerna ofta tvungna att gå samman och hyra egna lokaler.

Toppbild: Installationsbild, Den underbara färgen. Göteborgskolorismen i nytt ljus, Etagerna, Göteborgs konstmuseum. Foto: Hossein Sehatlou.