Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur 2021 – Jubileumsbox – Göteborgs konstmuseum

Med anledning av Stenastiftelsens 25-årsjubileum publiceras en jubileumsbox med tre volymer: en årsbok, en särskild jubileumsbok om stiftelsens betydelse och första 25 år, samt en katalog för utställningen Mot en annan värld. 25 år av svensk samtidskonst – Sten A Olssons Kulturstipendium som visas på Göteborgs konstmuseum (30 oktober 2021-13 februari 2022)

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur är en viktig aktör i Göteborgs kulturliv och har under tjugofem år delat ut ett stort antal utbildningsstipendier till talangfulla personer som arbetar med konst, musik, teater, dans, litteratur, design och scenografi. Stiftelsen har också lämnat bidrag till många olika svenska forsknings- och kulturprojekt.

Konstnären Emanuel Röhss är 2021 års mottagare av Stenastiftelsens kulturstipendium inom bild och form. I utställningen på Göteborgs konstmuseum presenteras platsspecifika installationer och en essäfilm som nu möter publiken för första gången (Pågår 4 december 2021–20 mars 2022).

Parallellt visas på konstmuseet även utställningen Mot en annan värld. 25 år av svensk samtidskonst – Sten A Olssons Kulturstipendium. Utställningen lyfter fram ett flertal svenska konstnärskap, tillika tidigare stipendiater, i en presentation där äldre verk blandas med nyproducerade alster. Mot en annan värld är en del av Stenastiftelsens 25-årsjubileum.

Jubileumsbox
Författare: Magnus af Petersens, Patrik Steorn, Madeleine Olsson Eriksson, Carl Otto Werkelid, Sara Michaëlsson och Magnus Haglund
Redaktör: Sara Michaëlsson och Magnus Haglund
Fotograf: Peter Claesson