Sten A Olssons Kulturstipendium 2020 – Göteborgs konstmuseum

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur är en viktig aktör i Göteborgs kulturliv och har under tjugofem år delat ut ett stort antal utbildningsstipendier till talangfulla personer som arbetar med konst, musik, teater, dans, litteratur, design och scenografi. Stiftelsen har också lämnat bidrag till många olika svenska forsknings- och kulturprojekt.

Konstnärerna Carl Hammoud, Hanna Järlehed och Martin Solymar är 2020 års mottagare av Sten A Olssons Kulturstipendium inom bild och form. I utställningen presenteras flera verk av respektive konstnär varav en större del är nyproducerade och nu möter publik för första gången.

Till utställningen produceras en rikt illustrerad katalog där samtliga stipendiater presenteras utifrån personliga möten som ger en unik inblick i respektive konstnärskap.

Utställningskatalog för Sten A Olssons Kulturstipendium 2020
Författare: Sara Michaëlsson
Redaktör: Sara Michaëlsson och Magnus Haglund
Fotograf: Peter Claesson