Den underbara färgen. Göteborgskolorismen i nytt ljus – Göteborgs konstmuseum

Med Den underbara färgen. Göteborgskolorismen i nytt ljus visar Göteborgs konstmuseum en större utställning med göteborgskoloristerna för första gången sedan 1980-talet och introducerar därmed denna älskade konst för nya generationer av besökare. Dessutom gör den det med ett nytt perspektiv på en konstriktning vars historieskrivning präglats starkt av föråldrade personbiografiska tolkningar.

Göteborgs konstmuseum har hela tiden varit en betydelsefull plats för kolorismen i staden. De unga konstnärerna besökte de nyöppnade lokalerna under 1920-talet och blev inspirerade av samlingen. Idag har museet landets främsta samling av göteborgskolorister. Den underbara färgen. Göteborgskolorismen i nytt ljus är en jubileumsutställning för 2023, då Göteborgs konstmuseums byggnad fyller 100 år och Göteborg firar sin 400-årsdag (som ägde rum 2021). Det är en efterlängtad hyllning till stadens egen konsthistoria.

Utställningskatalog i samband med utställningen Den underbara färgen. Göteborgskolorismen i nytt ljus på Göteborgs konstmuseum 22 april 2023–7 april 2024.

Den underbara färgen. Göteborgskolorismen i nytt ljus
Redaktör: Kristoffer Arvidsson
Författare: Kristoffer Arvidsson, Per Dahlström, Martin Gustavsson, Andrea Kollnitz, Lydia Sandgren, Patrik Steorn, Håkan Wettre, Jeff Werner och Eva Zetterman.
Grafisk form: Karl Stefan Andersson
Antal sidor: 382 sidor
Utförande: Mjukband. Illustrerad.
Utgivningsår: 2023
ISBN: 978-91-988152-4-5
Pris: 285 kr

Boken finns i engelsk utgåva med titeln Wonderful Colour. Gothenburg Colourism in a New Light.
Göteborgs konstmuseum och Appell Förlag 2023.

Köp ditt exemplar på plats i museibutiken eller se beställningsinformation.