Elina Druker om Ingrid Vang Nyman och bilderbokens modernism – Göteborgs konstmuseum

Upplev när Elina Druker, professor i litteraturvetenskap, berättar om Ingrid Vang Nymans illustrationer och hur hon bidrog till barnbokens modernisering.

Utställningen Ingrid Vang Nyman. Mycket mer än Pippi Långstrump öppnade kort innan museet, till följd av Covid-19, stängde i november. Ett urval av de planerade programpunkterna har därför omformats till digitalt format.

I den här filmen berättar Elina Druker, professor i litteraturvetenskap med särskild inriktning barnlitteratur, om Ingrid Vang Nymans gärning som illustratör. Vang Nymans bilder bidrog till moderniseringen av barnboksbilden i Sverige. Bland annat illustrerade Vang Nyman Astrid Lindgrens böcker om Pippi Långstrump och barnen i Bullerbyn.

Läs mer om utställningen Ingrid Vang Nyman. Mycket mer än Pippi Långstrump här.