Artboard 1
Julia Peirone – Göteborgs konstmuseum

Girls, Girls, Girls

4 november 2017 –18 mars 2018

Julia Peirone är en av de mest intressanta konstnärerna i Norden idag. Sedan debuten kring millennieskiftet har Peirone utforskat identitet och fotografisk bild, ofta med fokus på unga kvinnor i serier som speglar barndomens och vuxenblivandets sidor kring sårbarhet, skam och sexualitet.

Framför allt intresserar sig Peirone för hur verkligheten existerar genom bilden och hur vi i denna bildmässiga aspekt möter oss själva. Hon ställer frågor kring vad en fotografisk bild kan vara och vad den kan göra, vad som utgör dess krafter och gränser. I en tid som präglas av sociala medier och en bildkultur som blir alltmer självcentrerad är ett viktigt tema det okontrollerbara, mellanrummet mellan världen och våra tankar om den.

Med ett hundratal verk, såväl nyproducerade som inlånade från privata samlingar, är det en stor glädje för Göteborgs konstmuseum att presentera Julia Peirones första stora museiutställning med bland annat fotografi, video och skulptur.

Utställningen åtföljs av en rikt illustrerad katalog som publiceras i november 2017 och som finns till försäljning i museibutiken.

Toppbild: Julia Peirone Ocean Dream ur serien Diamonds Dancing, 2017

Flickan som tema
Julia Peirone har länge arbetat med ”flickan” som tema. Från början gestaltad som en tecknad kontur med vit penna på gamla vykort. Ibland skymtar två konturfigurer fram vilket indikerar tidiga självporträtt. Inledningsvis signalerade ”flickan” ett utanförskap men detta har sedan utvecklats till sammanhang där hon alltmer styr och ställer i givna situationer. Detta kan läsas som ett problematiserande av normer och föreställningar om flickors roll i samhället.

Idag möter vi ett väletablerat konstnärskap som ställer frågor kring vad en fotografisk bild kan vara och vad den kan göra, vad som utgör dess styrkor och begränsningar. Framför allt intresserar sig Julia Peirone för hur verkligheten existerar genom bilden och hur vi möter oss själva i den.

Ett undersökande av normer, tillstånd och bildspråk
I flera bemärkelser står Julia Peirone nära den rörliga bilden. I sina fotografiska serier arbetar hon ofta med castingprocesser och förberedelser där omtagningar, ögonblick och misslyckanden får framskjutna positioner. Det är knappast fråga om porträtt i vanlig mening, utan snarare undersökningar av tillstånd och av bildningskonventioner i möte med sociala normer som speglar kraven utifrån.

Relationen mellan betraktaren och den betraktade utmanas
Gemensamt för många av Julia Peirones fotografier är att de utforskar relationen mellan modell och fotograf samt mellan betraktare och den betraktade. Betraktaren möter sällan den porträtterades blick. Ofta blundar modellen eller också är ansiktet bortvänt alternativt dolt av hårsvall som i More than Violet (2010-2012). Exponerad är dock huden, vilket förstärks av kläderna tjejerna har på sig: tajta linnen och korta kjolar eller shorts.

Sättet på vilket personerna framträder i Peirones arbeten utmanar relationen mellan subjekt och objekt. Samtidigt betonar Julia Peirone att ”tjejerna jag plåtar är offer för en blick men de är också starka och har makten över din blick”. Likaså är det avgörande för tolkning av bilden huruvida upphovsmannen är man eller kvinna.

 

Utställningen produceras av Göteborgs konstmuseum i samarbete med konstnärens galleri Belenius och privata långivare. Efter premiären på Göteborgs konstmuseum går utställningen vidare till Kalmar konstmuseum.

 

quote

Här går Julia Peirone direkt in i den dagsaktuella verkligheten. Som också i det stora fotomontaget Golden Me. För även om det är gjort 2008 går det knappast att låta bli att associera till ”Me too”-kampanjen inför denna anstormning av beslutsamma flickansikten som borrar sina intensiva blickar rakt in i betraktaren.

Inger Landström Borås Tidning
quote

Serierna Badland, Bump, Set, Hit and spike och More than violet porträtterar flickor på väg att bli kvinnor. Flickor som prövar sig fram, blundar, faller eller kanske blåser tuggummibubblor. Men samtidigt som serierna är befriande påminner de implicit om hur vår värld bygger på konstruktionen av kvinnor och flickor som behagfulla. Dessa bilder är den traditionens motbild.

Karin Brygger Göteborgs Posten
quote

I den senaste serien "Diamonds Dancing" har tjejerna fått falla ihop, däckade och utslagna i konfetti. Bilderna är tagna när man minst anar det, tjejerna blundar eller vänder sig bort från kamerans blick. I en samtid som är intresserad av yta och det perfekta vill Julia Peirone visa upp misslyckandet och utsattheten.

Niklas Jonsson Kulturnytt, Sveriges Radio P1
quote

Att betrakta bilderna fyller mig med oartikulerade känslor av skam och olust. Varför är det så jobbigt att se de här ögonblicken av tappad kontroll och bristande perfektion? Modellernas blickar är bortvända men verken stirrar omvärldens begär till, och krav på, unga tjejer stint i ögonen.

Marit Kapla Expressen Kultur
quote

Kompositionen visar också spår av Peirones växande intresse för renässansmåleri. Gruppen som består av 13 personer för tankarna till Da Vincis ”Den sista måltiden”, där centralgestalten Jesus har bytts ut mot en tonårstjej med hörlurar runt nacken och läskburk i handen, direkt hämtad från en skolgård någonstans.

Ulrika Pilo Svenska Dagbladet
quote

I den väldigt välgjorda utställningen visas ett hundratal av Julia Peirones verk – okronologiskt – och det är en stark upplevelse att kunna följa hennes tjugo år av konstnärlig utveckling.

Anders Jansson Kulturnyheterna SVT

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng