Mot en annan värld. 25 år av svensk samtidskonst – Sten A Olssons Kulturstipendium – Göteborgs konstmuseum

30 oktober 2021-13 februari 2022

Hösten 2021 visade Göteborgs konstmuseum en utställning med konstnärer i framkanten inom svensk samtidskonst runt sekelskiftet. Jubileumsutställningen Mot en annan värld var en hyllning till konstens förmåga att föreställa sig och skapa andra världar.

I ett curerat urval av Stenastiftelsens tjugofem års kulturstipendiater speglade utställningen Mot en annan värld. 25 år av svensk samtidskonst – Sten A Olssons Kulturstipendium en dynamisk och mångbottnad period av svensk konsthistoria. Presentationen bestod av både äldre verk och nyproducerade alster, där ett stort antal medier och konstnärliga uttryck kom till uttryck. Måleri, skulptur, textil, rörlig bild, fotografi och platsspecifika installationer skapade en komplex helhet, där både den konsthistoriska överblicken och det enskilda konstnärskapets utveckling uppmärksammas i lika hög utsträckning.

Utställningen visades i tre avdelningar. Vart och ett av de tre rummen var tänkta att samla verk som kan anses spegla olika förhållningssätt till konsten, med visuella eller tematiska släktskap. Retrospektivet Mot en annan värld är en del av Stenastiftelsens 25-årsjubileum.

Curator: Magnus af Petersens
Magnus af Petersens är oberoende curator och skribent. Han har tidigare arbetat som Konsthallschef för Bonniers Konsthall, Senior Curator, Head of Collection för Moderna Museet och Chief Curator för Whitechapel Gallery i London. Han var curator för Nordiska Paviljongen i samband med Venedigbiennalen 2011 och frilanscurator för I panterns pupill, på Lunds Konsthall.

Medverkande konstnärer: Katarina Andersson, Lotta Antonsson, Jonas Dahlberg, Nathalie Djurberg/Hans Berg, Andreas Eriksson, Jens Fänge, Hilda Hellström, Henrik Håkansson, Axel Karlsson Rixon, Kent Lindfors, Jenny Magnusson, Mandana Moghaddam, Ida-Lovisa Rudolfsson och Jörgen Svensson.

Publikation
I samband med utställningen producerades en publikation med texter av Magnus af Petersens, curator och Patrik Steorn, museichef. Redaktörer: Sara Michaëlsson och Magnus Haglund. Finns till försäljning i vår museibutik.

Artiklar

En märklig himmel som fastnar hårt i huvudet, snabba klipp mellan eufori och dystopi eller ladda tidslager?  I en serie intervjer möter vi några av konstnärerna i utställningen Mot en annan värld. 25 år av svensk samtidskonst – Sten A Olssons Kulturstipendium.

Bild på översiktssida: Utställningsvy, mellanetage, verk av Hilda Hellström (verk på golv) samt Andreas Eriksson (verk på vägg). Foto: Hossein Sehatlou.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng