Artboard 1
Emelie Röndahl och Lena Trapp. Stenastiftelsens kulturstipendium 2024 – Göteborgs konstmuseum

7 december 2024–6 april 2025

Välkommen till vernissage lördagen den 7 december. Espresso och mingel inför vernissage med start kl 12. Museichef Patrik Steorn hälsar välkommen kl 13 och Selma Olsson Åkefeldt, medlem av Stenastiftelsens Donationsråd inviger utställningen. 

En monumental jättesnäcka möter gränslösa undervattensvärldar och blödande, skulpturala ryamattor. Göteborgs konstmuseum avslutar året med en utställning som rymmer nya verk av konstnärerna Emelie Röndahl och Lena Trapp, två av årets mottagare av Stenastiftelsens kulturstipendium.

Lena Trapp (f 1974) arbetar med skulptur, installation och 3D-animation. I sitt konstnärskap utforskar hon ofta ämnen som minne, tid och det undermedvetna. Lena Trapp är utbildad inom animation och konstnärlig gestaltning, men har också bakgrund som fotograf och smyckesdesigner. Hon bor och arbetar i Göteborg.

I utställningen på Göteborgs konstmuseum har Lena Trapp valt att skapa ett stämningsmättat, virtuellt rum där natur och teknologi möts. Här samsas en gigantisk snäckskulptur, skapad av modern 3D-teknik, med ett digitalt videoverk som svämmar ut och över i det fysiska rummet. Producenten och musikern Christopher Berg, som tidigare jobbat med artister som Depeche Mode och Robyn, har tagit fram ett undervattenssoundtrack till Lena Trapps miljöer och videoverk.

Emelie Röndahl (f 1982) arbetar med textil, skulptur och rörlig bild. Återkommande teman är den kvinnliga kroppen och dess relation till självuppfattning, bekräftelse och individuell upplevelse. Emelie Röndahl är utbildad vid HDK-Valand och Oslo Konsthögskola. Hon bor och arbetar i Falkenberg. Emelie Röndahl tillhör en ung generation textilkonstnärer som utforskar och utmanar traditionen och visar på nya aspekter inom ryatekniken. I stället för att klippa bort de överblivna trådarna i ryaväven, låter hon dem hänga kvar, och bilda ett snörvlande och blödande uttryck. Ryateknikens dubbelsidighet lyfts fram i en serie vävda rumsskulpturer, möjliga att betrakta från båda håll.

Vid sidan av ett tiotal figurativa ryamattor i storformat, presenterar Emelie Röndahl två rörliga videoverk i utställningen, samt ett nyproducerat självporträtt i rya.

Stipendiemotiveringarna lyder:

Lena Trapp
Konstnären Lena Trapp arbetar främst med skulptur och rörlig bild. Med teman som identitet, kroppslighet och relationer rör hon sig fritt mellan det mänskliga och det artificiella. Hennes verk präglas ofta av en stark fysisk närvaro, där organiska former sammansmälter med hårda, industriella material. Lena Trapp väcker frågor om hur vi i tider av ökad teknologisering uppfattar oss själva och vår plats i världen och kartlägger, med visuellt slående medel, de instabila och flyktiga utrymmen som uppstår mellan tid, medvetande och myt. I flera utställningar i Sverige och internationellt har hon också intresserat sig för utställningsformatet som sådant och skapat rum som inte bara utmanar våra uppfattningar om form och struktur, utan också belyser hur vi som människor interagerar med vår omgivning. För ett konstnärskap som på ett vindlande sätt förenar verkliga, drömda och virtuella rum tilldelas Lena Trapp stipendium för 2024 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Emelie Röndahl
Emelie Röndahl rör sig från den fotografiska till den vävda bilden och låter sina ryor ta form i ett spänningsfält mellan yta, ordning och ett framvällande tredimensionellt kaos. Det tjocka, hängande garnet på vävarnas framsidor förvandlar motiven; de får en reliefverkan, sätts i rörelse och tycks rinna nedåt med våldsam kraft. Genom att ge garnets materialitet fritt spelrum skapar Emelie Röndahl en känsla av kontrollförlust som står i kontrast till vävteknikens inneboende regelbundenhet. Motiven, som hämtas från det digitala bildflödet eller den egna vardagen, träder fram som oroande och drabbande snapshots. För sin djärva och personliga förnyelse av den vävda bilden tilldelas Emelie Röndahl stipendium för 2024 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Stenastiftelsen
Stenastiftelsen är en viktig aktör i västsvenskt kulturliv som ger en unik chans till nyproduktion och synlighet för konstnärer. I år erhåller sex kulturutövare 300 000 kr vardera som syftar till att stimulera vidareutveckling. Sedan 1996 har stiftelsen delat ut 167 utbildningsstipendier till talangfulla personer som arbetar med bland annat konst, musik, teater, dans, litteratur, design, scenografi och cirkuskonst. Vidare har stiftelsen lämnat bidrag till många olika forsknings- och kulturprojekt.

Stenastiftelsens årsbok innehåller ett rikt bildmaterial och längre intervjuer med årets samtliga kulturstipendiater. Boken finns att köpa i vår museibutik. I utställningen visas också filmer med stipendiaterna som ger ytterligare möjlighet till fördjupning.

Årets samtliga mottagare av Stenastiftelsens kulturstipendium 2024:
Filmskaparen Gabriella Pichler
Konstnären Lena Trapp
Operasångaren Hannes Öberg
Konstnären Emelie Röndahl
Musikern och låtskrivaren Daniel Lemma
Skådespelaren Karin de Frumerie

 

 

Göteborgs konstmuseum – stipendiatutställningen 2024 finansieras med ett generöst stöd av Stenastiftelsen.

 

Toppbild: Emelie Röndahl, Maxim (2019–2020), handvävd rya i ull och lin. Bilden är beskuren. Foto: Mandi Gavois.