Dialoger. Mode bortom det bärbara – Göteborgs konstmuseum

I utställningen Dialoger. Mode bortom det bärbara går fyra av 2000-talets mest omtalade svenska modeskapare i dialog med några av konsthistoriens klassiker i Göteborgs konstmuseums samling. Vi får se nya verk och installationer med kopplingar till konstnärer som Louise Nevelson, Berit Lindfeldt, Rodin, Henry Moore och den tyske 1600-tals konstnären Ottmar Elliger d. ä.

Sandra Backlund, Martin Bergström, Helena Hörstedt och Diana Orving har varit tongivande i svenskt mode sedan millennieskiftet. Med ett mode bortom det bärbara går de i dialog med Göteborgs konstmuseums samling. Det är fyra modeskapare vilkas arbete, metoder och frågeställningar har många likheter med samtida konstnärers, inte bara visuellt utan även konceptuellt.

Utställningskatalog utgiven i samband med utställningen Dialoger. Mode bortom det bärbara på Göteborgs konstmuseum 12 maj 2023–7 januari 2024.

Producent & Redaktör: Andrea Hasselrot
Författare: Daniel Björk, Patrik Steorn
Porträttfotograf: Pia Ulin
Grafisk form: Magnus Klahr, Studio Bon
Tryck: GBGT Box
Utförande: Mjukband
Antal sidor: 79
Pris: 225 kr
ISBN: 978-91-984601-9-3

Köp ditt exemplar på plats i museibutiken eller se beställningsinformation.

Göteborgs konstmuseum, Göteborg 2023