Albert Edelfelt – Modernt konstnärsliv i sekelskiftets Europa – Göteborgs konstmuseum

Albert Edelfelt (1854–1905) är en av Finlands mest älskade konstnärer. Han blev tidigt erkänd även på den internationella konstscenen och reste frekvent mellan Norden och Paris, vilket syns i hans konstnärskap. Motivvärlden rymmer vardagliga folklivsscener i den finländska skärgården, prestigefyllda societetsporträtt, storslaget historiemåleri och ett flertal illustrationsuppdrag. Edelfelts omfattande internationella kontaktnät bland konstnärer, skribenter, konstsamlare och kulturpersonligheter gjorde också avtryck i hans konst. Med känsla och skicklighet skildrade han borgerliga miljöer i storstaden och gav intima inblickar i de konstnärskretsar som han var en del av.

Utställningskatalog i samband med utställningen Albert Edelfelt – Modernt konstnärsliv i sekelskiftets Europa på Göteborgs konstmuseum 22 oktober-12 mars 2023.

Albert Edelfelt – Modernt konstnärsliv i sekelskiftets Europa
Redaktörer: Eva Nygårds och Patrik Steorn
Författare: Marina Catani, Eva Nygårds, Anne-Maria Pennonen, Hanne Selkokari, Patrik Steorn och Maria Vainio-Kurtakko.
Grafisk form: Stefan Andersson
Antal sidor: 200
Utförande: Hårdband. Illustrerad.
Utgivningsår: 2022
ISBN: 978-91-986644-1-6
Pris: 285 kr

Göteborgs konstmuseum, Göteborg 2022

Boken ges även ut i en engelskspråkig version, Albert Edelfelt – A Modern Artist in Fin-de-Siècle Europe.

Köp ditt exemplar på plats i museibutiken eller se beställningsinformation.