Panorering, zoom och storytelling. I vår första publika prototyp för projektet Digitala relationer har vi skapat en lösning som bjuder på möjligheten att fördjupa sig i konstverk eller fotografier.
Under året när vi arbetat med projektet för digitala relationer och kuraterat innehåll så har vi undersökt olika sätt att skapa tematiska fördjupningar. Som konstmuseum har vi framför allt fokuserat på visuella presentationer för att hitta bra lösningar att komma nära ett verk och samtidigt ha möjlighet att skapa ett tydligare narrativt spår i presentationen
Vi har naturligtvis gjort en hel del omvärldsbevakning och tittat på alla möjliga (och omöjliga) exempel som kan hjälpa oss att skapa en någorlunda hållbar idé som både erbjuder besökaren en bra och intressant upplevelse, men som inte kostar en orimlig summa pengar för att sedan bli daterad efter något år.
Framför allt har vi tittat på olika koncept för presentationer på Google Arts & Culture och testat oss fram för till något som känns relevant för oss. Rijksmuseum i Amsterdam har också varit en stor inspirationskälla, genom deras olika sätt att skapa berättelser i relation till verk, konstnär och epoker. Kika gärna här.
I somras genomförde vi en publikundersökning med fokus på digital utveckling på webbplatsen. Resultaten från den enkäten och de intervjuer med användare som vi har gjort har stärkt vår tro på att publiken faktiskt vill ha ett rikare och mer fördjupande innehåll online. Många önskade sig mer information och berättelser om verk, konstnärer, stilar och epoker. Men också interaktiva lösningar där de själva kan vara med och styra upplevelsen.
Panorering, zoom och den narrativa resan
Veckorna efter sommaren har vi arbetat med en prototyp för visuella presentationer – en lösning för att kunna zooma och panorera runt i ett verk och samtidigt följa ett narrativt spår, som korta kapitel i en bok. Här har vi återvänt till det klassiska TV-formatet Svart på vitt – en serie program som sändes på Sveriges television under 1980-talet där Olle Häger och Hans Villius berättade historien kring ett fotografi. Samtidigt ville vi addera den interaktiva dimensionen där användaren navigerar själv i ett fotografi eller konstverk.
Vår lösning innebär att vi placerar ett antal informationspunkter i ett verk eller fotografi där vi kan skapa en berättelse. Men i stället för att bara klicka på de markerade punkterna och få en lightbox med information så navigerar besökaren främst genom att scrolla, vilket fungerar mer effektivt för mobila gränssnitt. Innehållsfältet till höger om verket är också optimerat för rik media, med förutsättningar för att addera ljudberättelser, relaterade bilder och liknande. Förhoppningsvis är det också relativt lätt att förstå var i verket man befinner sig genom att se hela verket i miniatyr i övre vänstra hörnet.
Nedan har vi gjort en film som demonstrerar prototypen med verket Blå Buss (1940) av Ragnar Sandberg, från samlingen på Göteborgs konstmuseum.
Nästa steg är att testa prototypen på ett antal användare och färdigställa den för användning. Prototypen kommer att bli ett tillägg (plugin) för WordPress som vi kommer att släppa som öppen källkod och göras tillgänglig genom Github.
Läs gärna mer om projektet Digitala relationer här.
Andreas Stålvall, webbutvecklare, Göteborgs museer och konsthall och Johan Lindblom, digital kommunikatör, Göteborgs museer och konsthall