Att skapa relationer genom det digitala museet
Hur utvecklar och förstärker vi den digitala museiupplevelsen? När, var och hur skapas fördjupade interaktioner med museernas kunskapsinnehåll? Göteborgs museer och konsthall har tilldelats medel för ett forsknings- och utvecklingsprojekt för att undersöka hur vi skapar engagemang och relationer i digitala medier.
Hösten 2021 sökte Göteborgs museer och konsthall medel från Riksantikvarieämbetet för projektet ”Att skapa relationer genom det digitala museet: principer för kuraterat innehåll” och tilldelades medel i början av 2022. Under året kommer vi att utveckla metoder för att öka effekten av den digitala förmedlingen av museernas kunskap och upplevelser. Inom ramen av projektet kommer vi att undersöka flera perspektiv på hur den digitala verksamheten kan utvecklas för att engagera besökare i museets verksamhet online och hur vi bygger relationer i digitala medier.
Tillsammans med forskare från Centrum för digital humaniora, Göteborgs universitet, kommer vi undersöka begrepp som digital rumslighet, resonans och utveckla metoder för digital storytelling med fokus på kunskapsupplevelser.
Vi som arbetar med projektet från Göteborgs museer och konsthall är Klas Grinell, utvecklingsledare, Johan Lindblom, digital kommunikatör, Lina Malm, utvecklingsledare, Andreas Stålvall, webbutvecklare med fokus på interaktionsdesign, Patrik Steorn, museichef Göteborgs konstmuseum. Från Göteborgs universitet medverkar Karin Wagner, professor i konst- och bildvetenskap och Ola Sigurdson, professor i tros- och livsåskådningsvetenskap.
Under året kommer vi att dela med oss av olika perspektiv på digitala insatser i en serie artiklar i projektbloggen nedan.
Projektblogg
9 principer för kuraterat innehåll
Under projektet Digitala relationer har vi utforskat kuratering i digitala medier ur olika perspektiv; genom forskningsöversikter, intervjuer, enkäter och workshops. Här presenterar vi en översikt och sammanfattning av de erfarenheterna i nio principer för effektivt kuraterat innehåll i digitala medier.
Att skapa mening genom interpretation
Interpretation är en metod för att skapa mening vid förmedling av natur- och kulturupplevelser. Men hur fungerar interpretation ur ett digitalt perspektiv för att levandegöra verk, föremål och platser? Johan Lindblom, digital kommunikatör, reflekterar över den digitala dimensionen av interpretation tillsammans med Jessica Bergström, utvecklare på med fokus på kulturarv.
Inbjudan till workshop om digitala relationer
Göteborgs museer och konsthall har inom ramen för forsknings- och utvecklingsprojektet Digitala relationer under 2022 undersökt hur vi skapar engagemang och relationer i digitala medier. Nu bjuder vi in till en digital workshop fredag 20 januari för presentera ett principer för kuraterat innehåll samt få värdefull input från er innan vi avslutar projektet.
Journalistiken, museerna och det förändrade medielandskapet
Klas Grinell möter Jenny Wiik, forskare och lärare på institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet, för ett samtal om behovet av en öppen, digital offentlighet.
Museer, atmosfär och digital rumslighet
Museer förknippas ofta med en särskild atmosfär. Men vad är det egentligen som gör att vi har de förställningarna om en plats? Och kan vi prata om digitala atmosfärer? Vi mötte upp med Ola Sigurdson, professor i teologi, som intresserar sig för rumslighet i olika medier.
Designtänkande för konstens relevans
Under hösten har projektet Digitala relationer varit del i ett samarbete med Chalmers tekniska högskola och institutionen för teknikens ekonomi och organisation som ger en introduktionskurs i Design Thinking för mastersstudenter.
På spaning efter meningsfulla miljöer
Vi träffade träffa Carl Heath, senior forskare på RISE och som bland annat regelbundet medverkar i Riksantikvarieämbetets museipanel, och diskutera nya perspektiv och meningsfulla digitala miljöer bortom sociala mediers kommersiella plattformar.
Med publiken som medskapare
Hur presenterar vi digitalt innehåll på ett relevant och sökbart sätt? Hur kan publiken bli mer aktiva medskapare för att berika museers samlingar? Vi tog ett samtal med Aron Ambrosiani, intendent för digitala samlingar på ArkDes.
Prototyp för visuell storytelling
Panorering, zoom och storytelling. I vår första publika prototyp för projektet Digitala relationer har vi skapat en lösning som bjuder på möjligheten att fördjupa sig i konstverk eller fotografier.
Meningsfulla relationer med nya perspektiv
Hur kan museer ta sig ur sina bekvämlighetszoner, skapa engagemang och meningsfulla relationer med sina publik? Kan digitala interaktioner omdefiniera våra sätt att relatera till museisamlingar? Johan Lindblom bokade ett samtal med Abhay Adhikari, grundare av det globala Digital Identities Programme, för att prata om värdet av att ta sig an olika perspektiv genom storytelling.
Resonans - och våra relationer till världen
Vad gör livet värt att leva? Och hur hänger det ihop med digitala upplevelser? Klas Grinell reflekterar kring olika perspektiv på relationer med utgångspunkt i den tyska sociologen Hartmut Rosas teorier om resonans.
Museernas digitala framtid
Engagemang, relationer och social relevans. Är museers digitala omställning egentligen en del av en större utvecklingsprocess? Klas Grinell läser boken The Digital Future of Museums.
Vad engagerar våra besökare?
För att skapa digitala relationer behöver vi veta mer om vad publiken vill se för innehåll i våra olika kanaler. Under sommaren har vi ställt ett antal frågor till våra besökare på webbplatsen och gjort ett antal fördjupande intervjuer.
Övervakning och relationer
Övervakning framstår som ett av det moderna samhällssystemets främsta verktyg för maktutövning, kontroll och ofrihet. Klas Grinell läser Kevin Kellys bok om att förstå vilka teknologiska krafter som kommer att forma vår framtid.
Tillgänglig kunskap som stärker museernas roll i samhället
Larissa Borck är antikvarie på Sörmlands museum med fokus på digital utveckling. I ett samtal med Klas Grinell pratar hon om museers förutsättningar som kunskapsinstitutioner i en digital omvärld och hur integrationen med publiken kan fungera på olika plattformar.
Transmedialt berättande
Hur fungerar vi som avsändare och mottagare när en berättelse förgrenar sig över flera medier och långa tidshorisonter? Klas Grinell gör en resa från nationsbyggande till museiupplevelser genom transmedialt berättande.
Minnen, relationer och digitala topografier
Kan digitala topografier vara ett verktyg för att fördjupa relationen till en plats historia? Kyra Schulman från University of Chicago har arbetat fram en webbplats för digitalisering av judiska minnen som kan fungera som en plats för läkande kring ett av Europas allra svåraste historiska minnen.
Den narrativa väven
Att förmedla kunskap genom berättelser är ett effektivt sätt för museer att bygga relationer med publiken. Johan Lindblom kikar närmare på dramaturgiska strukturer, berörande innehåll och ekosystem för digitalt berättande.
Konst som visuell kommunikation
Hur använder museer sociala medier för att väcka intresse och engagera publiken? Karin Wagner, professor i konst- och bildvetenskap, delar med sig om vad hon har upptäckt när hon följt några internationella museers kommunicerar på Instagram.
Digital kunskapsförmedling och redaktionell praktik
Hur kan museer skapa mer värdefulla och hållbara digitala upplevelser? Vilka effekter kan vi se av en mer redaktionell praktik? Johan Lindblom kikar närmare på webbplatser och olika innehållsformat.
Vad menar vi egentligen med digitala relationer?
Digitala relationer, vad menar vi egentligen med det? I denna bloggpost gör Klas Grinell, utvecklingsledare på Göteborgs museer och konsthall, några nedslag i de mer teoretiska ramarna för projektets förståelse av digitala relationer.
Verk i fokus för meditativa upplevelser
Kuraterat innehåll i digitala medier kan se ut på många olika sätt. Göteborgs konstmuseum har skapat konceptet #veckansverk i sociala medier som varje söndag bjuder på reflektion, inspiration och nya perspektiv med tydligt fokus på att tillgängliggöra verk ur museets samling.
Museiupplevelser som hänger ihop
Hur arbetar museer i ett ekosystem av digitala kanaler? Varför är storytelling en central metod för att skapa relevanta museiupplevelser? Kajsa Hartig är avdelningschef på Västernorrlands museum och har i många år arbetat för att utveckla museers digitala närvaro.
Skärmar en naturlig del av människors vardag
Möt Patrik Steorn, museichef på Göteborgs konstmuseum, i ett samtal om digital utveckling, museernas särskilda atmosfär och hur vi kan skapa relationer med besökare även när byggnaden är stängd.