Artboard 1
Symboler i konsten – Göteborgs konstmuseum
F

Konstnären Venny Soldan-Brofeldt

Hanna Pauli, 1886-1887, Olja på duk

Konstnären Hanna Pauli föddes 1864 i Stockholm. I den här målningen har hon målat av sin vän Venny Soldan-Brofeldt. Soldan-Brofeldt var precis som Pauli konstnär, och de bodde båda två i Paris. Vi möter Soldan-Brofeldt i sin ateljé, omgiven av lera, skisspapper och skulpteringsverktyg. De två vännerna hörde till de första kvinnorna i historien som fick chansen att utbilda sig till konstnärer på konstskola.

 

Hanna Pauli växte upp i en borgerlig judisk familj. Hon levde under den tid då konstnärsutbildningar började öppnas upp även för kvinnor. Hon började med privatlektioner hos Ellen Key och gick sedan vidare till studier vid August Malmströms Målarskola för kvinnor. 1880 började hon sedan på konstakademin i Stockholm. I Paris studerade hon vid Académie Colarossi och Académie Julian. Pauli hade turen att hennes make Georg Pauli stödde hennes konstnärskap. De hade dessutom tillräckligt med pengar att ha hemhjälp vilket gjorde att Hanna Pauli fick tid att fortsätta sitt konstnärskap även efter giftermålet.

 

Scrolla ner för mer
arrow-left

Porträtten av Soldan-Brofeldt bröt mot idealen av en kvinna i konsten. I målningen sitter hon på golvet i sin ateljé. Det var fortfarande ovanligt att porträttera kvinnor utanför hemmet och inte minst som en arbetande konstnär.

Det klassiska kvinnorollen inom konsten var att vara behagliga att titta på eller ska vara hemma för att ta hand om familjen.

Obrydd om sin hållning stödjer hon med ena handen mot golvet med knogarna nedåt och i den andra håller hon en bit lera. Kroppsspråket ansågs för maskulint och ovärdigt för en kvinna.

 

 

 

 

 

Hon har på sig en heltäckande svart klänning, tyget är uppdraget på den ena armen så att handleden blottas.

Kvinnorna under denna tid var tvungen att täcka hela kroppen både för religiösa anledningar men även för att inte väcka erotiska tankar hos män.

Kläderna användes som symbol för att spegla värden som gott omdöme och pålitlighet.

Genom att blotta handleden och till synes smutsiga kläder tycks detta symbolisera osedlighet och obscenitet under denna tid. En kvinna ska alltid vara ren och utstråla helighet.

 

Come-hither ansikte är ett term som används inom konsten men även i dagens mode fotografering. Det kännetecknar när personen i bilden har halvöppen mun och intensifierad blick, som symboliserar en sexual invit.

Skillnaden mellan dessa bilder är hur både personerna presenteras. Soldan-Brofeldts ansiktsuttryck är avslappnat, det halvöppna munnen tyder på att hon är på väg att säga något. Hon är inte fixad utan målades mitt i sitt arbete. Medan modell bilden är en tydlig pose, modellen återskapar en come hither ansiktsuttryck.

 

De två vännerna hörde till de första kvinnorna i historien som fick chansen att utbilda sig till konstnärer på konstskola

Att vara konstnär var stark förknippad med att vara ett geni, men endast om dem är en man. Kvinnor ansågs inte ha det rätta egenskapen att arbeta med ett manligt yrke.

Framför Soldan-Brofeldt ligger en skiss och ett par skulpteringsverktyg, hon sitter även på ett slags tyg nersmetad med olika färger. Hon sitter i sin ateljé som hon delade med Pauli när dem studerade i en konstskola i Paris. Genom att måla en kvinna som skapar konst ansågs som opassande. Dem tyckte att det var olämpligt för en kvinna att utföra ett manlig yrke.