Fönster, eftermiddagsljus av Olle Petterson – Göteborgs konstmuseum

Olle Pettersons verk Fönsterutsikt i eftermiddagsljus är ett stilleben med en färgstark dynamik och en sällsam känsla av närvaro.

Olle Petterson målade återkommande utsikten från sin bostad mot Kapellplatsen I Göteborg. Ett exempel är Fönster, eftermiddagsljus (inköpt 1945). I förgrunden finns ett bord med ett stilleben, bestående av en flaska och en tallrik med ett äpple. Genom fönstret skymtar man torget med dess fasader. Utsikten ramas in av fönsterkarmens ytor som skiftar från skugga till silvrigt kallt ljus. En figur står i skuggan från torgets byggnadskroppar och närmare fönstret finns en blå telefonkiosk och en stolpe. Delar av hustaken belyses av den lågt stående solen. Ovanför hustaken avtecknar sig Johannebergskyrkans torn mot den gråaktiga himlen. Vasa sjukhus lyses upp i ljusockra. Den blå flaskan reflekteras av den blanka bordsskivan, äpplet av tallrikens yta. Ljuset återspeglas i ett intrikat levande spel.

Färgstark känsla av närvaro

Målningen utför en skicklig balansakt mellan stadga och atmosfär, ytmässig form och bilddjup. Färgtemperaturerna är känsligt fångade i en färgskala bestående av rött, violett, grönt och blått. Målningen är fylld av en koloristisk dynamik där de återhållna färgerna förstärker varandra i spelet mellan kallt och varmt. Närvarokänslan är stark. Petterson ger oss ett fruset ögonblick, långt rikare i sin nyansrikedom än vad ett fotografi skulle kunna åstadkomma.

Olle Petterson (svensk, 1905 – 1990), Fönster, eftermiddagsljus, Olja på duk, mått 50,5 x 67 cm.

Olle Petterson föddes i Göteborg som son till en murare. Konstutbildningen inleddes på Slöjdföreningens skola för Hjalmar Eldh. Han studerade därefter på Valand 1930–1931 för Sigfrid Ullman. I Göteborgs konstmuseum såg han verk av Cézanne och Bonnard men hämtade också inspiration från resor till Frankrike, Italien och Spanien.

Vid sidan av måleriet arbetade Petterson som rörläggare fram till 1941. I bostaden på Kapellplatsen i Landala har han målat många fönsterutsikter men Petterson flyttade senare till en ateljélägenhet i det nybyggda Guldheden. Han räknas till göteborgskoloristernas efterföljare vars kolorit var mer återhållen. Studiet av ljusets reflexer är ett framträdande drag i Pettersons formstarka stilleben, fönsterutsikter och stadslandskap. I senare verk blev formspråket mer förenklat samtidigt som färgen drevs upp.

Verket Fönster, eftermiddagsljus ingår för närvarande i utställningen Den underbara färgen. Göteborgskolorismen i nytt ljus. Läs mer om utställningen här.