Sommaren 2021 visar Göteborgs konstmuseum för första gången i Sverige en stor, internationell utställning över mellankrigstidens realistiska måleri. Brännpunkt Europa. Nysakligheter 1919–1939 görs i samarbete med Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur i samband med Göteborgs 400-årsjubileum.
Under 1920-talet framträdde i Europa ett måleri som bröt med modernismens utveckling mot abstraktion för att istället återknyta till ett realistiskt bildspråk med rötterna i renässansen. Konstnärerna skildrade världen omkring dem, storstaden med dess moderna arkitektur, transportmedel och nöjespalats men också stilleben och porträtt. Konstriktningen som var populär under 1920- och 1930-talen, kom att kallas Neue Sachlichkeit i Tyskland, på svenska översatt till nysaklighet eller den nya sakligheten.
Utställningen sätter in den svenska nysakligheten i ett större europeiskt sammanhang där både likheter och nationella särdrag framträder. Med ett urval av nysakliga målningar och verk på papper från olika länder tecknas en levande bild av tiden och dess kulturklimat.
I utställningen visas framstående verk av internationellt uppmärksammade konstnärer
som Meredith Frampton, Pyke Koch och Christian Schad, men också av svenska konstnärer som Stina Forssell, Arvid Fougstedt och Otte Sköld.
Toppbild: Arvid Fougstedt, Gerda och Erik vid fönstret, 1928, (beskuren) Göteborgs konstmuseum.