11 mars–27 augusti 2023
Hyvlad pärlemor, en svävande spegelblank zeppelinare och skulptur tillverkad av militärt metallskrot från gränsen mellan Nord- och Sydkorea. Göteborgs konstmuseum presenterade den hyllade sydkoreanska konstnären Lee Buls första separatutställning i Norden.
Lee Bul anses vara en av Asiens viktigaste konstnärer och utställningen i Göteborg visade ett urval centrala verk med tonvikt på skulptur. Hon intresserar sig främst för frågor kring utopi, ordning och makt i relation till kropp, material och arkitektur. Genom att på olika vis bryta upp tidsliga och rumsliga ordningar undersöker hon ideal, kropp, arkitektur och utsatthet i vår globaliserade värld.
Svävande zeppelinare
Utställningen på Göteborgs konstmuseum presenterade ett urval verk från de senaste 15 åren. Centralt i utställningen visades den storskaliga skulpturen Willing To Be Vulnarable, en tio meter lång uppblåsbar och svävande zeppelinare i spegelblank silvermetallic. Dessa enorma motordrivna gasballonger förekom framförallt under mellankrigstiden och kom att förknippas med såväl framtidstro och teknikutveckling som destruktion och katastrofer.
Separatutställningen med Lee Bul ligger i linje med de stora satsningar på betydelsefulla kvinnliga konstnärskap som Göteborgs konstmuseum gjort under de senaste tio åren.
Konstnärlig debut i en omvälvande tid
Lee Bul är född 1964 och verksam i Seoul. Efter examen på konsthögskolan vid Hongik University i Seoul 1987 inledde hon sitt konstnärskap med att genomföra en rad uppmärksammade performance i offentliga miljöer, t ex på bussar och i gatukorsningar i Seoul och Tokyo. Iklädd avancerade egenhändigt tillverkade dräkter – ett slags mjuka skulpturer – försedda med extra huvuden, armar och tentakler ställde hon frågor kring våld, rättigheter, maktrelationer, symboler och den kvinnliga kroppen. Verken undersöker också den politiska och sociala kontexten i och med att Lee Bul navigerade i det offentliga rummet. Sydkoreas moderna historia och snabba omställning från militärdiktatur till demokrati under 1980-talet rymmer stora framsteg inom ekonomi, urbanisering, välfärd och teknologiska system. Lee Bul intresserar sig för hur dessa berättelser hänger samman med utopi och modernitet, men också motsatserna: olyckor, katastrofer, konflikt och kollaps.
Laddade och okonventionella material
Från 1990-talets slut blir skalan i Lee Buls arbeten alltmer djärv och utrymmeskrävande och skulpturerna rör sig bort från konstnärens egen kropp och ut i rummet. Lee Bul arbetar ofta med laddade och okonventionella material som t ex militärt metallskrot från DMZ, den hårt bevakade och ständigt aktuella gränszonen mellan Nord- och Sydkorea. Verket Aubade V som visas på Göteborgs konstmuseum är tillverkat av just detta. Resterna av en gränspostering har byggts om till något som liknar en farkost, en mast eller ett fyrtorn i rostig metall. Titeln anspelar på den romantiska sångtradition som handlar om det ofrivilliga uppbrottet mellan två älskande.
I verket Scale of Tongue utgår Lee Bul från en tragisk händelse i närtid. Färjan MV Sewol förliste utanför Sydkoreas kust 2014 och över 300 personer – både passagerare och räddningsarbetare – omkom. Händelsen som kantats av utredningar, kontroverser och rättsliga efterspel är fortfarande ett öppet sår i det sydkoreanska samhället. Skulpturen som för tankarna till ett bergslandskap eller ett uppochnervänt fartygsskrov draperat i svarta tygsjok kan ses som ett slags minnesarbete. Lee Bul har använt sig av bl a neopren, ett material som dykardräkter tillverkas av.
Katalog
I anslutning till utställningen har en bildbaserad katalog tagits fram. Katalogen finns till försäljning i vår museibutik. Läs mer här
10 mars 2023 Sara Arvidsson, Göteborgs-PostenJag försöker febrilt komma ihåg när jag senast hade en sådan omskakande och mångbottnad konstupplevelse i Göteborg.
23 mars 2023 Agnes Brusk Jahn, Borås tidningHela utställningen håller särdeles hög klass. Det är inte svårt att förstå varför Lee Bul blivit så stor. Hennes verk är genomtänkta och intelligenta, och är värda att ge gott om tid och eftertanke. Göteborgs konstmuseum uttrycker stolthet över att ha fått dit henne. Det gör de rätt i.
30 april 2023 SvDKonststjärnans fascinerande skulpturer får tiden att stanna.
Bild: Installationsbild, Stenahallen, Göteborgs konstmuseum. Foto: Hossein Sehatlou. Lee Bul, Willing To Be Vulnerable – Metalized Balloon, (2015-2016) Courtesy Lee Bul Studio and Galerie Thaddaeus Ropac, London • Paris • Salzburg • Seoul ©Lee Bul