Artboard 1
Ett samarbete med verkshöjd – Göteborgs konstmuseum

Hon låter väggarna på AP-fondens kontor i centrala Göteborg smyckas med verk från Konstmuseets samlingar och delar ut Museikort till personalen. Möt vd:n, konstälskaren och klassresenären Eva Halvarsson som vill sänka trösklarna till kulturinstitutionerna och tycker att näringslivet har allt att vinna på att engagera sig mer i konst och kultur.

– Konsten påminner mig om vilket otroligt viktigt uppdrag vi har, säger Eva Halvarsson, vd för Andra AP-fonden, en av Norra Europas största pensionsfonder, när hon visar runt på kontoret i centrala Göteborg.

På väggarna samsas ett stort antal små och stora konstverk. Eva stannar till upp vid en personlig favorit, ett koloristiskt landskap av Björn Wessman (f. 1949) som föreställer en intensivt gulglödande himmel.

– Att ha professionellt utsmyckade lokaler understryker att det här är en professionell verksamhet. Det är kvalitet, vi vet vad vi gör! Det känns också bra att vi hyr konstverken av museet. Vi ger ju tillbaka till samhället, tänker jag, säger hon.

Eva Halvarsson på Andra AP-fondens kontor i Göteborg med med Björn Wessmans verk Ödängla på väggen.

 

I samband med en tidigare ombyggnation av kontoret blev en omhängning av konstverken aktuell. Personalen fick då rösta om vilka verk de ville ha kvar och vad de önskade se mer av, vilket har visat på ett oanat stort engagemang.

– Personalens konstintresse har aktiverats med anledning av ombyggnationen, det visar att det är ett betydelsefullt inslag i vardagen. Vi ser tavlorna och kan vila våra ögon på verken varje dag, bli inspirerade eller utmanade av det vi ser.

Alla anställda ges också möjlighet till personalvisningar genom ett företagsmedlemskap i Konstmuseets vänner.

– Då kan även de som inte redan är hängivna konstälskare hänga på och dras med.

Att Eva Halvarsson själv är en hängiven konstälskare är svårt att undgå. Det är ett intresse hon har med sig från barndomshemmet i Dalarna. Föräldrarna hade enkel arbetarklassbakgrund, men var alltid noga med att omge sig med tavlor på väggarna. En av hennes stora konstupplevelser inbegriper ett verk på Göteborgs konstmuseum.

– När jag besöker Konstmuseet så missar jag aldrig besöka Richard Bergs ”Nordisk sommarkväll”. Den påminner mig så mycket om Dalarna, jag har själv en liten stuga vid en sjö utan el och vatten. Tavlan har fångat den känslan precis. Jag blir tårögd bara jag pratar om den, säger hon.

Oljemålning av ett par placerade på varsin sida av måningen, båda blickar ut från veranda mot vatten och grönska i milt sommarljus.
Richard Bergh, ”Nordisk Sommarkväll”, 1899-1900, Göteborgs konstmuseum.

 

Eva Halvarsson tror att det finns en hel del att vinna på ett ökat samarbete mellan kulturinstitutioner och näringsliv.

– Jag är helt övertygad om att det är otroligt viktigt. Inte minst för dem som är i finansbranschen, att inse att det finns andra värden i livet än pengar. Jag är engagerad på både Handelshögskolan såväl i Göteborg som i Stockholm. På Handels i Stockholm är Lars Strannegård rektor, och otroligt engagerad när det gäller kultur. Där går det inte att vara på ett endaste styrelsemöte utan att vila blicken på något häftigt konstverk.

Vid verken på AP-fondens kontor finns QR-koder som leder till mer information om verk och konstnär.

 

Hon tror också att det ibland finns en felaktig uppfattning om att konst skulle vara märkvärdigt och svårt.

– Konst är ju en upplevelse och ingen kan säga att den är rätt eller fel. Man får tycka att den är fruktansvärt ful eller hemsk – eller bara alldeles, alldeles underbar.

På Handels i Göteborg jobbar man löpande för att slipa ner trösklarna till universitetsutbildningarna, genom att bjuda in duktiga tjejer och killar från ytterområden. På samma sätt har hon förhoppningar om att det nya konstmuseet kommer att vara en inbjudande och inkluderande plats för alla.

– Jag ser stor potential i samarbetet med det nya museet och hoppas att det blir tillgängligt på ett opretentiöst sätt. Att det inte blir så högtidligt och höga trösklar att ta sig över. Där spelar museets arbete med skolklasser en stor och viktig del. Så att våra unga får se, testa och härja litegrann på museet. Allas tillgång till kultur är så viktig, säger Eva Halvarsson.

 

Toppbild: Björn Wessman, (f. 1949), Ödängla, 1990, Olja på duk. Bilden är beskuren.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng