12 juni–19 september 2021
Sommaren 2021 visade Göteborgs konstmuseum för första gången i Sverige en stor, internationell utställning över mellankrigstidens realistiska måleri. Brännpunkt Europa. Nysakligheter 1919–1939 gjordes i samarbete med Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur i samband med Göteborgs 400-årsjubileum.
Under 1920-talet framträdde i Europa ett måleri som bröt med modernismens utveckling mot abstraktion för att istället återknyta till ett realistiskt bildspråk med rötterna i renässansen. Konstnärerna skildrade världen omkring dem, storstaden med dess moderna arkitektur, transportmedel och nöjespalats men också stilleben och porträtt. Konstriktningen som var populär under 1920- och 1930-talen, kom att kallas Neue Sachlichkeit i Tyskland, på svenska översatt till nysaklighet eller den nya sakligheten.
Utställningen sätter in den svenska nysakligheten i ett större europeiskt sammanhang där både likheter och nationella särdrag framträder. Med ett urval av nysakliga målningar och verk på papper från olika länder tecknas en levande bild av tiden och dess kulturklimat.
I utställningen visades framstående verk av internationellt uppmärksammade konstnärer som Meredith Frampton, Pyke Koch och Christian Schad, men också av svenska konstnärer som Stina Forssell, Arvid Fougstedt och Otte Sköld.
Utställningen åtföljs av en rikt illustrerad utställningskatalog med nyskrivna essäer av internationellt välrenommerade forskare på området. Katalogen kan beställas eller köpas i vår museibutik. Mer information
Samtidigt visade den angränsande institutionen Hasselblad Center utställningen Det nya ögat. Mellankrigstiden genom linsen (28 maj-26 september).
Nedslag i utställningen
I den här filmen gör museivärdarna Gringgo Solomon, Helena Hedblom och konstpedagog Jonna Kihlsten några nedslag utifrån utställningens fem olika teman: nuet, staden, hemmet, människans villkor och kriget. För en syntolkad version klicka här.
Artiklar
Här hittar du ett antal nedslag i några av verken ur utställningen.
Stina Forssell - Självporträtt i kåpa
Självporträttet i kåpa knyter an till den ockulta underton som präglade 1890-talet och för tankarna till symbolistmålaren Olof Sager-Nelson.
Stina Forssell - Tre porträtt
Stina Forssell skildrar i ett stort antal målningar och teckningar en mörkhårig modell i vars identitet är okänd. Här möter vi henne i tre porträtt.
Nysaklig konst för en ny tid
Under mellankrigstiden växer städerna och en ny social rörlighet präglar samhället - en utveckling som reflekteras i verk av Gunnar Zilo och Otte Sköld.
På spaning efter den tidsanda som flytt
Mellankrigstiden i Europa kännetecknas av både oro och framtidshopp. För att sätta den tiden i en kontext bad vi tre kulturpersonligheter att tipsa om böcker och musik som speglar tidsandan mellan åren 1919-1939.
Daniel Sjölin: Se individen och människan
Följ med på en resa från Berlin, Alexanderplatz till Moa Martinssons äppelträd när författaren Daniel Sjölin tar tempen på mellankrigstidens litterära arv och tipsar om personliga favoritböcker.
Eva Ranglin: Litteraturtips från mellankrigstiden
För att närma oss mellankrigstiden i känsla och stämning bad vi Eva Ranglin, bibliotekarie på Göteborgs stadsbibliotek, om boktips som relaterar till den tid som utställningen Brännpunkt Europa gestaltar i konsten.
Kalle Lind: Musiken som speglade framtiden
Mellankrigstidens massiva frammarsch på teknologins, ekonomins och arkitekturens område märktes inte minst inom schlager- och populärmusiken.
Stefan Nävermyr: Med örat mot kontinenten
Under mellankrigstiden invigdes Göteborgs Symfonikers hemvist på Götaplatsen, bredvid Konstmuseet. Och musiken präglades, liksom konsten, av en tid där innovation och klassicism förenades.
Jubileumsutställningen Brännpunkt Europa. Nysakligheter 1919–1939 har möjliggjorts genom
en donation från Stenastiftelsen.