Blödande, skulpturala ryamattor möter gränslösa undervattensvärldar och en monumental jättesnäcka. Göteborgs konstmuseum avslutar året med en utställning som rymmer nya verk av konstnärerna Emelie Röndahl och Lena Trapp, två av 2024 års mottagare av Stenastiftelsens kulturstipendium.
Dagens program:
kl 12 Espresso och mingel inför vernissage
kl 13 i Stenahallen:
Patrik Steorn, museichef hälsar välkommen
Selma Olsson Åkefeldt, medlem av Stenastiftelsens Donationsråd inviger utställningen
Emelie Röndahl och Lena Trapp introduceras av Patrik Steorn
Talen teckenspråkstolkas.
Emelie Röndahl arbetar med textil, skulptur och rörlig bild. Återkommande teman är den kvinnliga kroppen och dess relation till självuppfattning, bekräftelse och individuell upplevelse. Emelie Röndahl är utbildad vid HDK-Valand och Oslo Konsthögskola. Hon bor och arbetar i Falkenberg. Vid sidan av ett tiotal figurativa ryamattor i storformat, presenterar Emelie Röndahl två rörliga videoverk i utställningen, samt ett nyproducerat självporträtt i rya.
Lena Trapp arbetar med skulptur, installation och 3D-animation. Hon utforskar ofta ämnen som minne, tid och det undermedvetna. Lena Trapp är utbildad inom animation och konstnärlig gestaltning, men har också bakgrund som fotograf och smyckesdesigner. Hon bor och arbetar i Göteborg. I utställningen på Göteborgs konstmuseum har Lena Trapp valt att skapa ett stämningsmättat, virtuellt rum som där natur och teknologi möts. Här samsas en gigantisk snäckskulptur, skapad av modern 3D-teknik, med ett digitalt videoverk som svämmar ut och över i det fysiska rummet.
Välkomna!
Bild: Emelie Röndahl, Maxim (2019–2020), handvävd rya i ull och lin. Bilden är beskuren. Foto: Mandi Gavois.