Miljonstöd till utställning om apokalyps och undergångskonst – Göteborgs konstmuseum
Herman Holmgren (1842–1914): Vesuvius den 26 april 1872. Akvarell på papper, 1872. (T301/1906)

Göteborgs konstmuseum har tilldelats 6,7 miljoner kronor till ett omfattande utställningsprojekt med den preliminära titeln: ”Tidens slut”. Stödet kommer från Riksbankens Jubileumsfond och går till konstnärliga produktioner med utgångspunkt i forskning. Utställningen öppnar 2025 och berör skiftande sätt att förhålla sig till undergången. Projektet tar avstamp i såväl konstvetenskap och idéhistoria som religionshistoria och medievetenskap.

– Tematiken är aktuell idag, då undergångshot präglar vår mediala vardag. Det här projektet ser dessa föreställningar och bilder i ett konsthistoriskt ljus, från 1500-talet fram till idag. Projektet sätter vår tids oro i perspektiv, men kan även ge ett visst hopp – folk har genom tiderna upplevt sig stå inför världens ände, men ändå fortsatt att skapa, säger museichef Patrik Steorn.

Katastrofer har återkommande fängslat konstnärer, från bibliska berättelser om den yttersta dagen till dagens rädsla för krig, pandemier, klimatförändringar och AI. Konstverk från olika epoker och medier kommer att inkluderas från Albrecht Dürers apokalyptiska träsnitt till Nastja Säde Rönkkös samtida videoverk, som skildrar global uppvärmning och antropocen.

Forskningsbaserat projekt

Utställningen tar sin utgångspunkt i två forskningsprojekt. From Pompeii to Fukushima: Time, intermediality and transregional imaginaries in disaster discourse (Anders Ekström m.fl.) som bland annat studerar medieringen av katastrofer från 1700-talets spektakulära teater till nutidens nyhetsbilder och Religion and the Natural Sciences in Early Modern Scandinavia (Håkan Håkansson).

– Vi är otroligt stolta över att ha blivit utvalda att delta i denna innovativa satsning från Riksbankens Jubileumsfond, och ser fram emot att fördjupa oss i tematiken. Vi planerar för en utställning som ska gestalta temat på ett engagerande och visuellt slagkraftigt sätt med hjälp av konst och scenografi i kombination med text, film, katalog och ett stort utbud av programaktiviteter, säger Patrik Steorn.

Projektet är planerat att starta under 2024 och resultera i en stor utställning 2025 på Göteborgs konstmuseum