Artboard 1
Apokalyps. Från yttersta domen till klimathot – Göteborgs konstmuseum

22 februari 2025–18 januari 2026

Sammanstörtande städer, våldsamma vulkanutbrott och smältande glaciärer. Katastrofer har fängslat otaliga konstnärer genom historien, från bibliska berättelser om den yttersta dagen till dagens oro för krig, klimatförändringar och AI. Välkommen att uppleva 500 år av dramatisk undergångskonst.

Undergångshot och apokalyptiska stämningar präglar vår uppkopplade och mediala samtid, men rädslan för undergången är inte ny. Förintelseprofetior har följt människan genom historien och framträtt i olika skepnader.

Utställningen Apokalyps. Från yttersta domen till klimathot bjuder på en resa genom undergångsfantasier, profetior, dystopisk samhällskritik – och storslagna konstverk som osar av både ångest och skaparlust. Här tecknas undergångens konsthistoria från renässansen till i dag, med hjälp av ett brett urval av måleri, skulptur, video och grafik och dramatisk scenografi.

Renässansens och barockens yttersta domen-motiv samsas med romantikens storslagna undergångsscener, symbolismens ödesmättade bilder, moderna dystopier och science fiction. I utställningen möter du även samtida verk som behandlar teman som klimatkris, krigshot, skenande teknisk utveckling och AI. Fokus ligger på den västerländska konsten med tonvikt på Norden och Europa.

Samling möter samtiden
Anslående konstverk från museets egen samling möter samtidskonst och betydande internationella inlån från europeiska museer, med verk av romantikerna Johan Christian Dahl och John Martin, symbolisterna Ferdinand Hodler och Evelyn De Morgan och världsstjärnor som Georg Baselitz och Anselm Kiefer. Samtida konstnärer som Anna von Hausswolff, IC-98 och Cajsa von Zeipel medverkar med ljudverk, videoverk och skulptur.

Visioner om en ny tid
Undergångens konsthistoria är långt ifrån nattsvart, här finns också ljusglimtar. I utställningen ryms även postapokalyptiska, ljusare framtidsvärldar och visioner om en ny tid. I den kreativa lust som tanken på undergången väcker finns ett hopp om en mänskligare värld att hålla fast vid i vår oroliga tid.

Forskningsprojekt som utgångspunkt
Utställningen tar sin utgångspunkt i två forskningsprojekt. From Pompeii to Fukushima: Time, intermediality and transregional imaginaries in disaster discourse (Anders Ekström m.fl.) som bland annat studerar medieringen av katastrofer från 1700-talets spektakulära teater till nutidens nyhetsbilder och Religion and the Natural Sciences in Early Modern Scandinavia (Håkan Håkansson), om bland annat domedagsprofetiornas roll i gränslandet mellan vetenskap och religion i 1500- och 1600-talets Europa.

Katalog
Till utställningen produceras en omfattande katalog med nyskrivna essäer av ett flertal forskare och författare som ger olika perspektiv på temat inom bland annat konst, litteratur, film och datorspel. Finns att köpa i museibutiken och i vår webbutik. Läs mer om katalogen här.

Visningar och introduktioner 
Att gå med på en visning ger så mycket mer! Ta möjligheten till en fördjupad upplevelse där konsten sätts in i ett sammanhang. Tisdagar kl 14-14.30 samt utvalda torsdagar och söndagar. Se alla visningar här

Kort introduktion (15 min) till utställningen
Onsdagar, torsdagar och fredagar kl 14 (till och med 8 juni)
(Obs! Inte följande datum: 26 feb, 27 feb, 6 mars, 20 mars, 3 april, 17 april, 18 april, 15 maj och 29 maj).

Konsthistorisk kurs
Är du nyfiken på konst och vill lära dig mer? Följ med museets experter i denna unika kurs. Kursens fyra fördjupningar sätter vår tids oro i konsthistoriskt perspektiv och tillsammans betraktar vi bilder och föreställningar av undergången. Läs mer och gör din anmälan här.

Övrigt program
Håll utkik i kalendern efter mer spännande programaktiviteter i samband med utställningen såsom föreläsningar och Art After Dark där visningar mixas med live-musik och mingel till en färgstark afterwork i museets unika atmosfär.

Välkommen in och låt dig roas och oroas av 500 år av dramatisk undergångskonst!

Utställningsprojektet är en del av Riksbankens Jubileumsfonds forskningsförmedlande satsning RJ Konst och kultur, som syftar till att göra humaniora och samhällsvetenskap tillgängligt för en bredare publik. 

Hannaleena Heiska (finländsk, *1973), Rachael #3, 2012, olja på pannå. Obs. Bilden är beskuren.

Undergångens hot och lockelser

Vad är det som lockar oss med berättelser om världens undergång? Vi möter vetenskapsjournalisten Anna Davour för ett samtal om vår dragningskraft till undergångsskildringar och dess betydelse för vår samtid – och vilka böcker bör du läsa om du vill fördjupa dig i ämnet.

Läs intervjun här

Toppbild: University of Manchester, The Tabley House Collection, John Martin, Herculaneum och Pompejis förstörelse, 1824-1825, (bilden är beskuren).