Tove Jansson – Lusten att skapa och leva – Göteborgs konstmuseum

Tove Jansson (1914-2001) var djärv i sitt liv och i sin konst, en nyfiken och fördomsfri sökare som ifrågasatte auktoriteterna och ständigt fann nya uttrycksformer. Utställningskatalogen Tove Jansson – Lusten att skapa och leva vidgar perspektivet till Tove Janssons färgstarka liv och arbete och presenterar hennes många karriärer som konstnär, illustratör, karikatyrtecknare, serietecknare och skapare av de världsberömda Muminfigurerna. Som bildkonstnär var hon en kolorist som beundrade Matisse och en monumentalmålare som behärskade de stora ytorna. Som tecknare hörde hon med säker och kraftfull linje till sin tids mest geniala.

Katalogen lyfter fram Tove Jansson som bildkonstnär, en sida som var viktigast för henne själv men som ibland hamnat i skuggan av hennes roll som älskad barnboksförfattare. För texterna står dr Tuula Karjalainen, curator för jubileumsutställningen på Ateneum, Boel Westin, professor i litteraturvetenskap, Paul Gravett, brittisk journalist och seriekännare samt Sir Frank Cottrell-Boyce, engelsk barnboks- och manusförfattare. Katalogen bjuder på en rik bildpresentation av de verk som ingår i utställningsturnén jämte fotografier från Tove Janssons liv och karriär.

Utställningskatalog för Tove Jansson – Lusten att skapa och leva
Författare: Frank Cottrell-Boyce, Paul Gravett, Tuula Karjalainen, Boel Westin
Redaktör: Otto Ekman
Grafisk form: Kobra Agency