Sten A Olssons kulturstipendium 2018 – Göteborgs konstmuseum

Sedan 1996 har Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur delat ut ett stort antal utbildningsstipendier till talangfulla personer som arbetar med konst, musik, teater, dans, litteratur, design och scenografi. Ett flertal viktiga konstnärer har erhållit stipendiet och traditionsenligt ställt ut på Göteborgs konstmuseum i samband med detta. Mottagarna erhåller 300 000 kr vardera och stipendierna är avsedda att ge möjlighet till vidareutveckling av ett redan etablerat konstnärskap.

Göteborgs konstmuseum visar en utställning med konstnärerna Annika Ekdahl och Gunnel Wåhlstrand, två av årets stipendiemottagare. Som vanligt presenteras flera verk från respektive konstnär varav vissa är helt nyproducerade och har aldrig tidigare visats.

Till utställningen produceras en rikt illustrerad katalog där samtliga stipendiater presenteras utifrån personliga möten som ger en unik inblick i respektive konstnärskap.

Utställningskatalog för Sten A Olssons Kulturstipendium 2018
Författare: Sara Michaëlsson
Redaktör: Sara Michaëlsson och Magnus Haglund
Fotograf: Peter Claesson