Introduktion till samlingen av nordisk sekelskifteskonst – Göteborgs konstmuseum

Museets värdar har ett stort intresse för konst och delar gärna med sig. Två gånger om dagen under hela sommaren ger en av värdarna en introduktion till konsten i Fürstenbergska galleriet högst upp i museet. Här finns förstklassigt nordiskt måleri och skulptur från 1880- och 1890-talen. Konstverken visas i en hemlik miljö som hos göteborgssamlarna Göthilda och Pontus Fürstenberg. Detta var en tid då unga konstnärer förändrade konsten på ett genomgripande sätt. Hör om vad som var nytt och uppseendeväckande hos konstnärer som Carl Larsson, Anders Zorn, Bruno Liljefors och Hanna Pauli och se skulpturer som symboliserar moderna uppfinningar, till exempel kameran och telefonen. Av värden kan du också få fler tips rörande ditt besök på museet.

Vi träffas i Fürstenbergska galleriets största rum, vid hissen på våning 6. Varje tisdag-söndag (25 juni-1 september) kl 12-12:15 (på svenska) och kl 15-15:15 (på engelska). Ingen föranmälan. Introduktionen ingår i entréavgiften.

Träffar du en värd i museet eller i receptionen vid andra tider så är du alltid välkommen med frågor och samtal!

Foto: Hendrik Zeitler