Młoda Polska
Sekelskifteskonst från Polen
27 oktober 2018–17 mars 2019
Symbolistiska landskap, psykologiskt inträngande porträtt och mytologiska iscensättningar berättar om ett folk utan land men med en rik kultur och komplex historia. Hösten 2018 öppnade Göteborgs konstmuseum en utställning med flera nationalklenoder från den polska konstens guldålder kring sekelskiftet 1900.
Młoda Polska (Det unga Polen) är namnet på den konstnärliga strömning som markerar den polska modernismens födelse. I den svenska konsten har riktningen sin närmaste motsvarighet i 1880-talets opponenter men Młoda Polska hade sina särskilda historiska förutsättningar. I symbolistiska uttryck gestaltades frihetslängtan och nationell identitet mot bakgrund av att Polen 1795 delats mellan Ryssland, Preussen och Österrike för att förenas som en nation först 1918.
Många betydande konstnärer debuterade under perioden. En dynamisk anda uppstod där konst och politik förenades, där personliga berättelser sammanflätades med mytologiska. I myter, traditioner, folkliv och natur fann konstnärerna uttryck för en polsk identitet samtidigt som de inspirerades av konstnärliga strömningar i övriga Europa under vistelser i Paris, München och Wien. Med influenser från symbolism, art nouveau och tidig modernism skapades ett vitalt konstnärligt klimat där Kraków och Warszawa utgjorde viktiga kreativa mötesplatser.
Unik presentation av polsk guldålder i Sverige
I utställningen visades ett sextiotal verk från Nationalmuseet i Warszawa, Nationalmuseet i Kraków och Muzeum Sztuki i Łodz; en betydande del utgörs av måleri i stort format. Bland konstnärerna återfanns förgrundsgestalter i den polska konsthistorien som Olga Boznańska, Józef Chełmoński, Jacek Malczewski, Józef Mehoffer, Edward Okuń, Wojciech Weiss, Witold Wojtkiewicz och Stanisław Wyspiański.
Utställningen bidrar till en förändrad konsthistorieskrivning av perioden kring sekelskiftet 1900, som i Norden och övriga västvärlden starkt fokuserat på Parisscenen. Młoda Polska visar exempel på liknande vågor av resor till Paris och tillbaka till hemlandet igen, men också helt andra rörelser och relationer till München, England, Italien och Sankt Petersburg. Mot bakgrund av Göteborgs konstmuseums enastående samling av nordisk sekelskifteskonst, gav utställningen en kompletterande bild av vad som skapades i andra delar av Europa vid samma tid.
I ett större perspektiv berättar utställningen om ett Europa i förändring med konstnärer som föddes på 1800-talet i länder som Kungariket Polen (Kongresspolen), Preussen, Schleswig och Österrike-Ungern och dog under 1900-talet i Polen, Frankrike, Tyskland och Sovjetunionen. Rörelse över nationsgränser och förändring av den europeiska kartan är teman som kännetecknar både sekelskiftet 1900 och vår egen tid.
Till utställningen producerades en innehållsrik katalog.
Internationell samarbete
Utställningen var ett samarbete med Nationalmuseet i Warszawa, vilket möjliggjorde ett stort antal betydande inlån. I ett nästa skede planeras en större presentation av nordiskt sekelskifte från Göteborgs konstmuseum att genomföras på Nationalmuseet i Warszawa.
Utställningen samfinansierades av Ministry of Culture och National Heritage of the Republic of Polen som en del av programmet NIEPODLEGŁA 2017–2021, liksom av Stiftelsen Anna Ahrenbergs fond för vetenskapliga m.fl. ändamål, Wilhelm & Martina Lundgrens Understödsfond, Stiftelsen Längmanska kulturfonden, Kungl. Patriotiska Sällskapet och Polska institutet i Stockholm.
Bild: Edward Okuń, Vi och kriget (beskuren), 1923, Nationalmuseet i Warszawa.
Foto Nationalmuseet i Warszawa