Chiharu Shiota
The Distance
21 april – 30 september 2018
Under våren 2018 visade Göteborgs konstmuseum en separatutställning med den internationellt uppmärksammade konstnären Chiharu Shiota (f 1972). Shiota arbetar i gränslandet mellan performance, skulptur och teckning och är känd för sina komplexa och poetiska nätkonstruktioner i ullgarn där hon korsar och knyter trådar från golv till tak.
Shiota är född i Osaka, Japan, men har bott och arbetat i Berlin sedan 1996. Hon fick sitt stora genombrott på den internationella konstscenen i samband med Venedigbiennalen 2015. Med utställningen The Distance visas konstnärskapet nu för första gången i en omfattande presentation i Sverige.
Chiharu Shiota laddar ofta sina verk med den egna upplevelsen av migration, hur tid och avstånd, minne och frånvaro formar vår identitet i en allt mer globaliserad och föränderlig värld. Efter en period av utelämnande och gränsundersökande performance tidigt i sitt konstnärskap började Shiota arbeta med tråd i ett slags tredimensionellt tecknande. Hennes trådinstallationer har med tiden vuxit ut i storskaliga, rumsliga installationer som ofta innefattar kläder, möbler och brev – vardagliga föremål som blir symboler och bärare av drömmar och berättelser.
I utställningen visas fotografi, teckning och skulptur tillsammans med två storskaliga installationer som Chiharu Shiota skapar specifikt för utställningsrummen på Göteborgs konstmuseum. Varje installation innebär ett tidskrävande hantverk där Shiota sakta väver fram en böljande stig som besökaren får följa. Besökaren aktiverar verket genom sin närvaro och blir på så vis medskapare genom sin rörelse i installationen. Verken är på samma gång både storslagna och bräckliga, ibland omöjliga att tränga igenom.
Utställningen på Göteborgs konstmuseum sammanfaller med en presentation av Chiharu Shiota på skulpturparken Wanås Konst, Skåne. Gemensamt erbjuder de båda platserna en unik möjlighet att få inblick i ett relevant konstnärskap
Boel Ulfsdotter Göteborgs-PostenChiharu Shiotas semi-abstrakta bildspråk skapar konst som vi kan röra oss i eller runt. Betraktaren går med hjälp av sin fysiska rörelse in i verket, som i sin tur ger upphov till tankar och reaktioner inom var och en av oss. Åskådaren får göra en resa utifrån sig själv och in. Det är sofistikerat, utmanande och välgörande. Jag tycker på den grunden att museets val av sommarutställning är synnerligen välfunnet med tanke på den oroliga tid vi lever i.
Inger Landström Borås TidningGår man en halvtrappa ner hamnar man mitt inne i installationen, och nu förändras intrycket totalt: det är som att vandra rakt in i ett vidunderligt vinterlandskap där man går vilse bland gnistrande frostblommor och hängande istappar, allt skapat av fina trådar som knutits samman av många händer i ett intrikat mönster.
Birgitta Rubin Dagens NyheterMen väl nere i installationen skapar skuggspel och ljusreflexer en mer seren och suggestiv känsla. Shiotas verk bär alltid på berättelser och man påverkas både fysiskt och psykiskt av att vandra genom hennes rum. När man rör sig under de svävande ”skeppen” får upplevelsen en extra existentiell dimension.
Besökare InstagramDen starkaste installation jag sett på svenska konstinstitutioner. Världsklass! Hejja Gbg konstmuseum för detta initiativ!
Johannes Björk Expressen KulturDetta spel med motsatser – mellan det lilla och det stora, det sköra och det sublima – återkommer med konkret precision i "Where Are We Going?", där vita trådar faller från båtrelingar och bildar skrov utan köl. Tillsammans ställer de avgörande geoexistentiella frågor om förhållandet mellan plats och hem, mellan kroppslig närvaro och andlig avskildhet, en mellanvaro i vilken de dröjer lika självklart som svarslöst.
Anna Nittve Svenska DagbladetI museets fina och välgjorda utställning visas även ett par av Chiharu Shiotas tidiga verk. I en performance med titeln "Becoming Painting" (1994) tog hon på ett närmast rituellt vis avstånd från traditionellt måleri genom att täcka sig själv och väggarna i ett rum med röd färg.