Göteborgs konstmuseum visar nu en presentation av nyförvärvet Allegori över våren från 1687 av Anna Maria Ehrenstrahl (1666–1729). Sveriges första kvinnliga konstnär. För så presenterades hon i en hyllningsdikt av Sophia Elisabet Brenner 1717.
På 1600-talet fanns inga konstskolor på samma sätt som idag och när akademierna tillskapades på 1700-talet var kvinnor för det mesta utestängda från undervisningen. I Sverige öppnades Konstakademiens utbildning även för kvinnor först i slutet av 1860-talet. Den som ville blir konstnär fick börja som lärling i en mästares ateljé. Anna Maria Ehrenstrahl utbildades hos sin far, den från Tyskland invandrade hovmålaren David Klöcker Ehrenstrahl (1628–1698). Där arbetade hon med porträtt och med att kopiera målningar. Kvinnliga konstnärerna var länge som regel starkt begränsade av regler och konventioner som inte gällde för män. De arbetade mest med porträtt eller allegoriska teman innehållande frukter och blommor, ämnen som ansågs lämpliga för kvinnor.
Allegorier är berättelser eller bilder med ett dolt budskap. I konsten som rebusliknande bildgåtor vilka byggs ut till en hel berättelse med hjälp av symboler. De blev mycket populära under barocken på 1600-talet. Betydelsen, som numera kan vara svår att förstå, var för den samtida konstkännaren direkt avläsbart genom ikonografiska handböcker som till exempel Cesare Ripas Iconologia. Den utkom första gången 1593, men nya upplagor trycktes åtskilliga gånger under 1600-talet.
Ända sedan antiken hade allegorier använts för att illustrera abstrakta filosofiska begrepp och mänskliga egenskaper som rättvisa, sanning, årstider, dygd eller avund med specifika föremål och figurer. Allegorin som form används fortfarande. Inte minst på film och ofta för att göra politisk satir. Det är ett sätt att föra ut ett budskap som är provokativt utan att nämna saker vid dess rätta namn. Två kända exempel är Astrid Lindgrens saga om Pomperipossa, som ju handlar om svensk skattepolitik, och Charlie Chaplins film Diktatorn om fascismens Europa på 1930-talet.
Presentationen visas på våning 6 i sal 27. Här visas också en längre film om det restaureringsarbete som utförts av konservator Malin Borin.
Titta in i konservatorsateljén
Syntolkning: Filmen visar ögonblicksbilder från när konservator Malin Borin restaurerar målningen Allegori över våren (1687) av Anna Maria Ehrenstrahl. I slutet av filmen får vi se en jämförelse över hur målningen såg ut före och efter restaureringen.
Bild: Anna Maria Ehrenstrahl, Allegori över våren, 1687, Göteborgs konstmuseum. Foto: Hossein Sehatlou.