Vincent van Gogh: Olivskog, Saint-Rémy i fokus – Göteborgs konstmuseum

22 juni 2022-tills vidare

Göteborgs konstmuseums målning Olivskog, Saint-Rémy (1889) av Vincent van Gogh ingår i en serie av femton verk med motivet olivlundar som van Gogh målade under en period i slutet av sitt liv då han vistades i Saint-Rémy-de-Provence. Under åren 2019-2022 har målningen ingått i ett unikt internationellt forsknings- och utställningsprojekt där samtliga målningar i van Goghs serie av olivlundar har analyserats på djupet.

Nu visas Göteborgs konstmuseums verk Olivskog, Saint-Rémy separat tillsammans med en film där resultatet av denna forskning redovisas. I filmen ges en inblick i det konservatoriska analysarbetet bakom kulisserna men även en konsthistorisk kontext till van Goghs arbete med serien av olivlundarna.

Det tvärvetenskapliga utställnings- och forskningsprojektet har inneburit att samtliga femton målningar i serien med olivlundar har genomgått konservatoriska undersökningar med fokus på van Goghs konstnärsmaterial, måleriteknik och färgpalett. Analyser av pigment i målningarna visar att färgerna har förändrats över tiden. Röntgen och datoriserad analys av målardukens väv har möjliggjort en mer exakt datering av målningarna.

I undersökningen har Göteborgs konstmuseums verk kunnat sättas in i en kronologisk ordning där Olivskog, Saint-Rémy nu anses tillhöra de fem olivlundar som målades mellan 26 november och början av december 1889. Målningen tros vara en förstudie till Olive grove with two olive pickers (Kröller-Müller museum, Holland), men till skillnad från det senare verket har Göteborgs konstmuseums målning troligtvis skapats utomhus, då växtbaserat material har hittats i färgskiktet. Målningen har även en större variation vad gäller penseldrag och mer impulsiv applicering av färg vilket tyder på ett spontant arbete med penseln.

Flera målningar i serien har visat sig innehålla färger som var experimentella och nya för konstmarknaden vid tiden. Olivskog, Saint-Rémy från Göteborgs konstmuseum är ett av de verk som har bäst bevarade pigment. Originalfärgen har förblivit relativt intakt till skillnad från vissa andra målningar i serien, där pigmenten har bleknat avsevärt och förändrat verkens utseende. Genom forskningens resultat kommer vi nära den skarpa färgbild som van Gogh skapade 1889.

Brodern Theo van Gogh tog hand om konstnärens verk efter hans död. Olivskog, Saint-Rémy blev en personlig favorit och han såg till att den ställdes ut på Salongen i Paris under våren 1890. Verket kom senare att förvärvas till Göteborg av dåvarande museichef Axel Romdahl under en inköpsresa till Paris 1917. Med hjälp av gåvomedel från enskilda konstvänner kunde verket av van Gogh inkluderas i konstsamlingen. Detta ikoniska verk blev början till den förstklassiga samling av franska verk på Göteborgs konstmuseum som bland annat innehåller verk av Pablo Picasso, Henri Matisse, Paul Gauguin, Paul Cézanne och Claude Monet.

Projektet har genomförts i samarbete med Van Gogh Museum, Dallas Museum of Art och Riksantikvarieämbetet.

Fördjupningsartikel om forskning och analys

Malin Borin, konservator vid Göteborgs konstmuseum, undersöker Vincent van Gogh, ”Olivskog, Saint Rémy”. Foto: Fia Doepel.

Materialforskning och analysmetoder

Malin Borin, konservator vid Göteborgs konstmuseum, berättar om det konservatoriska analysarbetet och den viktiga upptäckten och orsaken till den unika välbevarade koloriten i museets målning, Olivskog Saint-Rémy av Vincent van Gogh.

Läs artikeln om materialforskning och analysmetoder här.

Toppbild: Vincent van Gogh, ”Olivskog, Saint Rémy”, 1889, bilden är beskuren, Göteborgs konstmuseum.