Trine Søndergaard: 203 Works – Göteborgs konstmuseum

Ett bärande tema i Trine Søndergaards konstnärskap är synen och blicken. I de flesta av hennes många projekt är det också den huvudsakliga arbetsmetoden. Hon använder sig av en cirkulär bildmässig poetik, där motiv och fraser återklingar från tidigare arbeten och skapar sambandsfulla förbindelser. Grunden för Trine Søndergaards fotografier är en saklig och dokumentär hållning, som förhöjs genom reduktion, poetiskt flöde i berättandet och absolut närhet till konsthistorien.

I samband med utställningen på Göteborgs konstmuseum har en omfattande publikation med konstnärens verk producerats, med nyskrivna texter av Kristine Kern, chef för Fotografisk Center i Köpenhamn, samt Merete Pryds Helle, en av Danmarks mest uppmärksammade skönlitterära författare.

Trine Søndergaard: 203 Works är den mest omfattande presentation som publicerats av den internationellt hyllade danska konstnären och samlar 203 noggrant utvalda verk från Søndergaards karriär. De tidiga landskapsbilderna i serien How to Hunt (2005-10); stämningsfulla interiörer från tomma danska herrgårdar i serien Interiör (2010); kontemplativa porträtt av unga flickor som bär historiska huvudbonader i serien Strude (2007-10), Guldnakke (2012-13) och Hovedtøj (2019); samt helt nya bilder, publicerade för första gången.

Trine Søndergaard, 203 Works
Text av: Kristine Kern och Merete Pryds Helle
Redaktör: Johan Sjöström
Grafisk form: Rasmus Koch