22 februari 2025–18 januari 2026
Sammanstörtande städer, våldsamma vulkanutbrott och smältande glaciärer. Katastrofer har fängslat otaliga konstnärer genom historien, från bibliska berättelser om den yttersta dagen till dagens oro för krig, klimatförändringar och AI. Välkommen att uppleva 500 år av dramatisk undergångskonst.
Undergångshot och apokalyptiska stämningar präglar vår uppkopplade och mediala samtid, men rädslan för undergången är inte ny. Förintelseprofetior har följt människan genom historien och framträtt i olika skepnad.
Utställningen Apokalyps. Från yttersta domen till klimathot bjuder på en resa genom undergångsfantasier, profetior, dystopisk samhällskritik – och storslagna konstverk som osar av både ångest och skaparlust. Här tecknas undergångens konsthistoria från renässansen till i dag, med hjälp av ett brett urval av måleri, skulptur, video och grafik och dramatisk scenografi.
Renässansens och barockens yttersta domen-motiv samsas med romantikens storslagna undergångsscener, symbolismens ödesmättade bilder, moderna dystopier och science fiction. I utställningen möter du även samtida verk som behandlar teman som klimatkris, krigshot, skenande teknisk utveckling och AI. Fokus ligger på den västerländska konsten med tonvikt på Norden och Europa.
Samling möter samtiden
Anslående konstverk från museets egen samling möter samtidskonst och betydande internationella inlån från europeiska museer, med verk av romantikerna Johan Christian Dahl och John Martin, symbolisterna Ferdinand Hodler och Evelyn De Morgan och världsstjärnor som Georg Baselitz och Anselm Kiefer. Samtida konstnärer som Anna von Hausswolff, IC-98 och Cajsa von Zeipel medverkar med ljudverk, videoverk och skulptur.
Visioner om en ny tid
Undergångens konsthistoria är långt ifrån nattsvart, här finns också ljusglimtar. I utställningen ryms även postapokalyptiska, ljusare framtidsvärldar och visioner om en ny tid. I den kreativa lust som tanken på undergången väcker finns ett hopp om en mänskligare värld att hålla fast vid i vår oroliga tid.
Forskningsprojekt som utgångspunkt
Utställningen tar sin utgångspunkt i två forskningsprojekt. From Pompeii to Fukushima: Time, intermediality and transregional imaginaries in disaster discourse (Anders Ekström m.fl.) som bland annat studerar medieringen av katastrofer från 1700-talets spektakulära teater till nutidens nyhetsbilder och Religion and the Natural Sciences in Early Modern Scandinavia (Håkan Håkansson), om bland annat domedagsprofetiornas roll i gränslandet mellan vetenskap och religion i 1500- och 1600-talets Europa.
Till utställningen produceras en omfattande katalog med nyskrivna essäer av ett flertal forskare och författare som ger olika perspektiv på temat inom bland annat konst, litteratur, film och datorspel.
Välkommen in och låt dig roas och oroas av 500 år av dramatisk undergångskonst!
Utställningsprojektet är en del av Riksbankens Jubileumsfonds forskningsförmedlande satsning RJ Konst och kultur, som syftar till att göra humaniora och samhällsvetenskap tillgängligt för en bredare publik.
Bild: John Martin, Herculaneum och Pompejis förstörelse, Tabley House Collection.