New York Imprint
12 mars–25 september 2022
Barbro Östlihns (1930–1995) konstnärskap är ett av de mest intressanta i den svenska efterkrigstidens konst. Mitt i de kretsar där den amerikanska popkonsten och neo-realismen formades, utarbetade hon på 1960-talet ett alldeles eget formspråk, helt i takt med sin tid men ändå med ett eget personligt uttryck.
Med ett konsekvent och målmedvetet måleri skaffade hon sig en position i New Yorks konstvärld där bekantskapskretsen bestod av konstnärer som Robert Rauschenberg, Frank Stella, Claes Oldenburg och Roy Lichtenstein.
Barbro Östlihn hade länge inte någon självklar plats i den svenska konsthistorien, men framstår idag allt mer som en av de viktigaste svenska konstnärerna under det sena 1900-talet. Hennes karriär var mer internationell än svensk. På 1960-talet pendlade hon mellan Stockholm och New York, där hon visade separatutställningar på flera av de mest betydelsefulla gallerierna för den tidens samtidskonst.
Östlihn målade framförallt stadsrummets plana fasader och abstraherade arkitektur. Hon utgick oftast från sina egna fotografier och målade strama kompositioner, motiven fann hon både i Stockholm och på Manhattan. Med tiden blev hennes måleri allt mer abstrakt. Från mitten av 1970-talet levde hon i Paris och målade där abstrakta verk i en för henne karakteristisk mönsterteknik.
För ett par år sedan kunde Göteborgs konstmuseum förvärva Barbro Östlihns stora målning Royal Pavilion från 1966 till samlingen. Vi är glada att med den här utställningen kunnat presentera Barbro Östlihns konstnärskap i stort format. I en fyllig presentation i museets tre etager visades ett 40-tal av hennes målningar för första gången i Göteborg.
Barbro Östlihn. New York Imprint, är producerad av Göteborgs konstmuseum. Curatorer, Per Dahlström i samverkan med Annika Öhrner, docent i konstvetenskap, som även står för verkurval och presentation i Liljevalchs.
Co-curator för utställningen var Annika Öhrner. Hon är curator och docent i konstvetenskap, verksam vid Södertörns högskola sedan 2013. Barbro Östlihn och New York: konstens rum och möjligheter, hennes doktorsavhandling, presenterade nya perspektiv på Östlihns konstnärskap som utställningen bygger vidare på (Makadam, 2010). Den internationella antologin Art in transfer in the Era of Pop som Öhrner var redaktör för, förärades priset Terra Foundation for American Art International Publication Grant 2017.
Katalog
I samband med utställningen producerades en publikation med förord av Patrik Steorn och text
av Annika Öhrner. Finns till försäljning i vår museibutik. Läs mer här
Utställningen gick vidare till Västerås konstmuseum 15 oktober 2022-5 mars 2023 och till Liljevalchs konsthall, 16 juni-3 september 2023.
Barbro Östlihn. New York Imprint, är producerad av Göteborgs konstmuseum.
Curatorer: Per Dahlström, Göteborgs konstmuseum i samverkan med Annika Öhrner, docent i konstvetenskap, som även står för verkurval och presentation på Liljevalchs konsthall.
Toppbild: Barbro Östlihn, Royal Pavilion, 1966, Göteborgs konstmuseum.