Hängda och utställda. Om hängningarnas och utställningarnas historia på Göteborgs konstmuseum
Hur har museerna visat konst och vilka föreställningar om konsten, samhället och människan kan man skönja bakom olika presentationstekniker? I det första numret av Skiascope analyseras hängningar och utställningar med utgångspunkt i Göteborgs konstmuseums historia men med internationella jämförelser och teoretiska perspektiv hämtade från de senaste decenniernas museologiska forskning.
I dagens konstmuseer och konsthallar hänger konsten glest på vita väggar i rum utan fönster. Men för inte så länge sedan fanns andra konkurrerande idéer. Studien visar på en mångfald hängningspraktiker, vilka har sin grund i idéer som var långt utvecklade redan i slutet av 1800-talet, även om de skiljer sig från vår tids ideal om den vita kuben. Även utställningspraktikens skiftande inriktning, och hur denna speglar konstsyn och värderingar i tiden, analyseras.
I var sin längre essä diskuterar Kristoffer Arvidsson och Jeff Werner begrepp som komparativa hängningar, period rooms, pedagogiska hängningar samt den vita och svarta kuben. I boken publiceras även ett unikt bildmaterial i form av utställnings- och hängningsdokumenterande fotografier ur museets arkiv.
Skiascope 1 ges ut med stöd av Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.
Läs mer om och beställ publikationen Skiascope 1 här