
Göteborgs konstmuseum har utökat samlingen med både donationer och inköp den senaste tiden. I salarna finns nu skulpturer av Edgar Degas och Berit Lindfeldt och Johan Egerkrans illustrationer till Astrid Lindgrens Mio min Mio.
Efter den världsberömde franske impressionisten Edgar Degas död 1917 upptäcktes mer än 150 skulpturer i hans ateljé. De flesta var skisser i vax, lera eller plastellina. Med något undantag hade de aldrig visats på någon utställning.
Degas är kanske mest känd för sina målningar och skulpturer av dansare men hade också ett stort intresse för hästar. Bland skulpturerna i ateljén fanns ett antal häststudier som sedan göts i brons. En av dessa har nu genom en donation införlivats i Göteborgs konstmuseums samling och kan nu ses i franska samlingen på våning 6.

Nature Morte av Berit Lindfeldt
På våning fem kan man se Berit Lindfeldts skulptur Nature morte. Berit Lindfeldt har varit representerad i Göteborgs konstmuseums samling sedan mitten av 1980-talet. Hon har arbetat i de mest skiftande material. Bland hennes verk hittar man skulpturer i mer konventionella material som brons, betong och stål. Men också skulpturer av upphittade, överblivna föremål som hon förvandlat till abstrakta mångbottnade skulpturer.

I samlingen finns sedan tidigare skulpturer som är sammanfogade av upphittat skumgummi, plast, glas och rostig järnplåt. Lindfeldt har en alldeles särskild förmåga att av det tillsynes enkla och vardagliga beröra de stora och viktiga frågorna om livet. Den nu nyinköpta skulpturen Nature morte är uppbyggd av kasserad, uttjänt masonit.

Johan Egerkrans illustrationer till Mio, min Mio
Johan Egerkrans illustrationer till Astrid Lindgrens bok Mio, min Mio är på en och samma gång samtida och kopplade till konsthistorien. Med inspiration från konstnärer och illustratörer inom konsten såsom John Bauer, Albrecht Dürer och Eyvind Earl (illustratör till Disneys Törnrosa) och populärkulturella gestalter som Dracula, Darth Vader och Sauron (Sagan om ringen) har Egerkrans skapat en bildvärld som är helt annorlunda än Ilon Wiklands gestalter i 1954 års utgåva.

Med utgångspunkt i teckning och en vidare digital bearbetning i lager på lager framstår en mer stiliserad stil som kombinerar en modern bildvärld av fantasy med sirlig Art Nouveau och det lite hårdare uttrycket i 1950-talets illustrationskonst.
Ett urval av Johan Egerkrans stämningsfulla illustrationer till Mio Min Mio visas för närvarande i montern för konst på papper på våning 5. Egerkrans verk visas till och med 31 augusti 2022. Läs en intervju med konstnären här.