I veckan spreds nyheten att ett tidigare okänt verk av Rembrandt har upptäckts i Italien. Målningen ”Konungarnas tillbedjan” hade trillat ner från väggen hemma hos en konstsamlarfamilj. Under reparationsarbetet gjordes bedömningen att det kunde vara originalmålningen som nu avtäckts och visats upp under ett symposium i Rom. På Göteborgs konstmuseum finns en målning med samma motiv i samlingen.
När ”Konungarnas tillbedjan” kom till Göteborgs konstmuseum 1923 ansågs den av dåtidens experter vara målad av Rembrandt själv, men sedan har benämningen förändrats genom åren. Att avgöra konstnären bakom ett verk är ingen exakt vetenskap, särskilt inte när det gäller Rembrandt. Under hela sin karriär tog han emot elever i sin ateljé och i likhet med andra konstnärer hade han en verkstad där flera personer arbetade för att producera verk i mästarens stil. Verket på museet har på senare tid ansetts vara en kopia, utfört av någon i Rembrandts krets, efter ett förlorat original.
– Nyheten väcker frågor som gör att vi får tillfälle att göra nya undersökningar av målningens material och utförande och jämföra med det verk som upptäckts i Milano. Det kan ta lite tid, men det blir spännande att få ökad kunskap om ett unikt verk på Göteborgs konstmuseum, säger Patrik Steorn, museichef på Göteborgs konstmuseum.
På verket ”Konungarnas tillbedjan” ser vi människor i alla åldrar – från det nyfödda jesusbarnet till den åldrade konungen som tagit av sin huvudbonad och faller på knä. Ett magiskt sken lyser upp hela scenen, och ljuset reflekteras i både praktfulla textilier och metallföremål, på ett sätt som är typiskt för Rembrandts sätt att arbeta. Den bibliska scenen är skildrad som ett upphöjt ögonblick, mitt i ett folkligt myller med både soldater och kameler. Verket är troligtvis från 1630-talet och benämns som skapat i Rembrandts skola.