Titta långsamt på konst – Göteborgs konstmuseum

Vi lever i en tid där information förmedlas snabbt, inte minst genom bilder. Därför kan det vara svårt att stanna kvar i det som inte omedelbart fångar vår uppmärksamhet. Den genomsnittliga tiden för att titta på ett konstverk på ett museum eller i ett galleri är åtta sekunder. Här testar vi vad som händer om vi stannar kvar lite längre.

I den här filmen tittar vi långsamt på Vera Nilssons målning Landskap från Öland. Längre ner på sidan hittar du mer material som du kan använda dig av för att titta långsamt på andra konstverk. Att stanna upp i konsten kan väcka olika känslor och upplevelser inom oss. Vissa blir lugna, andra kan känna upprymdhet eller rastlöshet. Försök att vara öppen för det som händer inom dig och kom ihåg att det inte finns några rätt eller fel i mötet med konsten.

Hur tyckte du det var att titta långsamt? Dela gärna dina upplevelser med oss. Skicka ett mejl till jonna.kihlsten@kultur.goteborg.se

Mer material som du kan använda
Här hittar du instruktioner och frågor samt förslag på konstverk att titta långsamt på.

Toppbild: Vera Nilsson, Landskap från Öland, 1926, (beskuren) Göteborgs konstmuseum. © Vera Nilsson/BUS 2021