Under våren 2021 gjordes en spännande upptäckt under konserveringen av ett verk av Kurt Schwitters. På baksidan av ett självporträtt dolde sig ett tidigare okänt kollage, skapat av konstnären själv.
Inför en omhängning av vår självporträttsamling så har Kurt Schwitters självporträtt tagits ner för en konservatorisk genomgång. Efter att ha monterat ut verket ur ramen så har vår papperkonservator konstaterat att vårt verk även har ett kollage på baksidan, utfört av Schwitters själv.
Kurt Schwitters är framförallt känd för sina kollage av vardagliga föremål och har bland annat kommit att förknippas med dadaismen – en avantgarderörelse som gick emot den etablerade konsten efter första världskrigets slut. 1937 tvingade Schwitters av politiska skäl att fly undan nazisterna i Tyskland och bosatte sig i Norge. Så småningom hamnade Schwitters i Storbritannien, men banden till Norge förblev starka.
En självbiografisk ledtråd?
I slutet av sitt liv målade Schwitters ett flertal konventionella porträtt där baksidan på målningarna bestod av kollage av tidningsurklipp, som ett slags rebus. I de här kollagen förekom ofta rapporter om Norge under andra världskriget och Kung Haakon VII som var stark antinazist figurerade återkommande.
Tidningsklippen bakom Schwitters självporträtt är daterade mellan oktober och december 1942, under en tid då bland annat delar av den norska flottan befann sig i exil i Storbritannien. Då kollaget är på baksidan av Schwitters självporträtt väcks frågan om det här kan vara en slags självbiografiska ledtrådar.