Artboard 1
Nordiska Romresenärer – Göteborgs konstmuseum

Vid sekelskiftet 1800 uppstod ett förnyat intresse för den klassiska antika konsten under den period som brukar kallas nyklassicismen. Antikens klassiska konst och kultur sågs som den europeiska kulturens källa och blev en förebild för tidens konstnärer.

På konstakademierna var studieresan en viktig avslutade del av utbildningen. Under första hälften av 1800-talet reste de nordiska konstnärerna helst till Rom och Italien. De förväntades göra storslagna kompositioner av de klassiska monumenten, men intresserade sig också för det italienska landskapet.

Flera av de verk som visas i den här presentationen ger exempel på avbildningar och detaljstudier av det italienska landskapet, ibland med lämningar av antiken som en del av motivet.

Porträtten ger en bild av det nya ideal som kom att råda inom modet. Männens dräkter inspirerades av Napoleontidens uniformer medan kvinnorna bar en enkel, tunn dräkt utan korsett. Dräkten skulle gärna vara så lång att den skrynklade sig kring benen – som en tunika på en antik skulptur.


Plats: rum 14, våning 5. Visas tillsvidare.

Bild: Gustaf Wilhelm Palm, Landskap från trakten av Rom, Göteborgs konstmuseum.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng