Artboard 1
Kolorister i svart-vitt – Göteborgs konstmuseum

Trots att Göteborgskolorismen förknippas med ett sinnligt och färglyriskt måleri så var tecknandet i svart-vitt för många av dessa konstnärer vid sidan av måleriet en viktig del i deras konstnärskap. Just nu visas ett urval verk i vår grafikmonter på våning 5.

Ragnar Sandberg utnämndes 1947 till professor i teckning vid Konstakademien i Stockholm, och sägs ha sett teckningen och måleriet som två helt olika konstarter. Men även hans måleri kan ibland ha en karaktär av teckning där en reducerad färgpalett med dominerande grå och svarta toner lyfter fram några få färgnyanser på duken.

För Åke Göransson var hans teckningar aldrig skisser eller förlagor till målningar utan sågs som unika studier där blyertspennans rytmiska rörelse hade samma verkan som penseldragen i hans målningar. Även Folke Persson kunde med sina precisa linjer fånga staden och folklivet i sina teckningar.

I kretsen av Göteborgskolorister fanns även en rad kvinnor. I montern visas ett grafiskt blad av Karin Parrow och ett porträtt signerat Elwine Osterman. De studerade båda för Tor Bjurström på Valand i slutet av 1920-talet.

Bild: Ivan Ivarson, Självporträtt, 1932, Göteborgs konstmuseum.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng