GKM_logo
Föreläsning: Målandet är det allra viktigaste. Om Tove Janssons konstnärliga förebilder och vänner. – Göteborgs konstmuseum

Redan i barndomen etablerades Tove Janssons grundinställning till konst som hon aldrig gav upp. Målandet var det allra viktigaste. Det var för henne en allvarlig sak och ingenting att skämta om. Hon var en motspänstig traditionalist som inte ville gå emot sin grundnatur. Under perioder ansågs hennes konst vara alltför ”dekorativ”, ”narrativ”, ”yppig” eller ”föreställande”. Hör Sointu Fritze, intendent vid Ateneum konstmuseum, berätta om Tove Jansson som målare och fri konstnär. Om de som inspirerade henne och hur hennes konst togs emot av kritikerna.

Tove Janssons grundinställning till konst etablerades i unga år och den gav hon aldrig upp. Hon tillhörde inte några grupper utan beskrivs istället som en individualist som älskade sin frihet. Vilka var konstnärerna som gav henne viktiga impulser och intryck, och som formade hennes sätt att tänka och måla? Renässanskonstnären Cennino Cennini och Henri Matisse nämn softa som husgudar.

Av samtida konstnärer var landsmannen Sam Vanni viktigast. Han var hennes lärare, ateljékritiker, älskare på 1930-talet och livslånga vän. En annan central person i Jansson livs var livskamraten och konstnärskollegan Tuulikki Pietilä. Bland deras gemensamma kvinnliga studiekamrater från konstakademin spelade framför allt Eva Cederström, Essi Renvall och Helmi Kuusi, som bildade den så kallade Marabelle-gruppen, viktiga roller.

Tove Jansson brottades med känslan av att vara outsider – när alla andra målade abstrakt skapade hon sin konst i spänningsfältet mellan motivation och frustration. Målandet var bitvis en kamp då hon hade svårt att frigöra den tid som krävdes för att nå dit hon ville. I föreläsningen berättas det också om de recensioner Tove Jansson fick från 1930- till 1970-talet.

Sointu Fritze är Senior Curator på Konstmuseet Ateneum/Finlands Nationalgalleri och projektledare för den nordiska utställningsturnén Lusten att skapa och leva. Fritze har varit verksam inom den finska konstscenen under många år med anställningar på Helsingfors konsthall, Tennispalatset och nu, sedan sex år, på Ateneum. Hon växte upp nära konsten med föräldrar som samlare och pappan som gallerist. Hon tog sin master i Konsthistoria vid Helsingfors universitet där hon också studerade estetik och språk.

Onsdagen den 12 april
Tid: kl 18-19
Plats: Hörsalen, Göteborgs konstmuseum
Föranmälan krävs ej, men det går bra att hämta ut en platsbiljett från kl 11 torsdagen den 6 april.
Kostnad: fri entré till föreläsningen. Entré till utställningen (80 kr).

Tipsa gärna vänner och bekanta på Facebook  om föreläsningen

Läs mer om utställningen Tove Jansson – Lusten att skapa och leva

Under AKTIVITETER kan du läsa om vårens övriga föreläsningar på temat Tove Jansson

Bild: Tove Jansson, Tuulikki Pietilä, På den eviga isens gräns, 1965, akvatint och högtryck, Ateneum

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng